Adaptări sănătoase în alimentaţie

 

sarcina-martie-2014-1

Cele mai frumoase 9 luni – nu există nicio altă perioadă în care să te simţi mai motivată să adopţi un regim alimentar sănătos – şi din motive întemeiate! O alimentaţie variată şi sănătoasă îi oferă copilului cel mai bun început în viaţă, şi îţi este benefică şi ţie.
A mânca sănătos în timpul sarcinii nu reprezintă o mare provocare; trebuie doar să menţii echilibrul între diferitele grupe de alimente şi să te asiguri că asimilezi suficienţi nutrienţi. Analizează ce mănânci în fiecare zi şi vei constata apoi că ai o alimentaţie destul de sănătoasă. Va trebui să faci câteva schimbări minore – de exemplu dacă mănânci mai multe alimente care conţin fier, sau încearcă să mănânci mai puţine dulciuri – nu este greu, dar nu este nevoie nici să îţi fixezi obiective imposibil de atins.

Schimbări mici cu efecte mari

Mâncarea trebuie să-ţi placă, iar acest lucru nu se schimbă, chiar dacă eşti însărcinată. Totuşi, te vei gândi dacă nu poţi să-ţi îmbunătăţeşti obiceiurile alimentare. Poate, de exemplu, sari peste micul dejun, nu mănânci suficiente fructe sau eşti deseori prea obosită să găteşti după serviciu. Cu toate că nu se ridică nicio problemă să cumperi din când în când mâncare gata preparată, aceste situaţii ar trebui să fie excepţia, nu regula, întrucât mâncarea de fast-food este posibil să nu aibă aceeași valoare nutritivă ca mâncarea proaspăt preparată.

Noi obiceiuri alimentare

În timpul sarcinii, papilele gustative, pofta de mâncare şi aparatul digestiv o pot lua puţin razna aşa că pregăteşte-te pentru unele ciudăţenii. La început, mai ales dacă suferi de greţuri matinale, s-ar putea să nu ai deloc poftă de mâncare. De asemenea, este posibil să şi se facă poftă de cele mai ciudate mâncăruri şi să începi să respingi mâncărurile preferate anterior. Mai târziu, în al doilea şi al treilea trimestru de sarcină, s-ar putea să simţi nevoia să mănânci tot timpul, organismul adaptându-se la un program de mâncat câte puţin şi des. În final, cînd copilul a crescut şi ocupă cea mai mare parte din abdomenul tău, te simţi sătulă şi numai după un pahar de lapte şi o banană.

Pofte şi aversiuni

Să nu te surprindă dacă brusc şi se face poftă de o mâncare, care nu îţi plăcea înainte, sau capeţi o aversiune faţă de mâncăruri, care înainte îţi plăceau. Aceste manifestări apar frecvent, mai ales la începutul sarcinii. Dacă brusc nu mai poţi de poftă de mâncăruri picante sau de murături, de dulciuri şi de ciocolată, de lapte, fructe şi sucuri de fructe sau de alimente foarte reci, cum ar fi îngheţata, fii linşitită pentru că acestea sunt poftele cel mai des întâlnite la femeile însărcinate.
Pe de altă parte, este posibil ca, brusc, să capeţi o aversiune faţă de ceai, cafea, chiar faţă de unele tipuri de carne. Unii cred că poftele sunt un semn că organismului îi lipsesc anumiţi nutrienţi, dar această teorie nu a fost încă dovedită. Cauzele exacte ale poftelor şi ale aversiunilor din timpul sarcinii nu sunt cunoscute, dar se crede că modificările nivelurilor de hormoni, cum ar fi estrogenul, ar juca un anume rol.
În general, dacă poftele sau aversiunile nu te împiedică să menţii un regim alimentar sănătos în cea mai mare parte a timpului, fii fără grijă. Uneori, aceste senzaţii îşi pot fi de ajutor, de exemplu dacă ai o aversiune faţă de cafea sau faţă de alcool, care oricum nu sunt bune pentru copil. Dacă ai o aversiune faţă de un aliment care este o sursă preţioasă de nutrienţi, încearcă să compensezi orice posibilă deficienţă substituind alimentul cu un altul, cu aceeaşi valoare nutritivă, din aceeaşi grupă de alimente.

Evită schimbările drastice de regim – nu uita că sarcina nu este o perioadă potrivită pentru schimbări radicale, aşa că nu trebuie să treci de la o alimentaţie pe bază de carne la un regim vegetarian, sau invers. Corpul tău ar putea avea nevoie de luni întregi pentru a se adapta la un regim atât de diferit. Este mult mai bine să-şi adaptezi obiceiurile astfel încât copilul să primească alimentaţia cea mai bună cu putinţă. Dacă eşti îngrijorată că nu mănânci suficiente alimente dintr-o anumită grupă, cere părerea medicului, care te poate sfătui în funcţie de cerinţele tale.

SFAT

Pofte ciudate! Unele femei însărcinate ajung să dezvolte o manifestare ciudată numită pică, o nevoie de a mânca substanţe cum ar fi gheaţă, argilă, cretă, cărbune, pastă de dinţi sau chibrituri arse. Multe teorii încearcă să explice această nevoie ciudată, dar niciuna nu este pe deplin acceptată. O teorie susţine că unele femei însărcinate mănâncă substanţe nealimentare pentru că încearcă, inconştient, să suplinească deficienţele de anumiţi nutrienţi – unele studii au asociat pica deficienţei de fier, deşi lucrurile de care le este poftă femeilor nu conţin cantităţi prea mari de fier. Ce se ştie însă, este faptul că pica poate afecta asimilarea unor minerale esenţiale şi că, dacă mănânci astfel de substanţe, aportul de alimente hrănitoare este redus. Dacă ai pofte ieşite din comun, discută cu medicul.

Sursa: “Sarcina şi naşterea”, Dr. Anne Deans.

Comments

comments