Alimentația celui mic

nutritie-octombrie-2016

Mâncarea este ceva foarte comun, așa că orice părinte se așteaptă, de la copilul său, să adopte în mod natural obiceiurile alimentare esențiale unei dezvoltări optime. Însă gusturile copilului și plăcerea de a mânca nu corespund întotdeauna cu ce este în meniu! Ție îți revine datoria de a-l acompania, de a face legătura între sănătate și alimentație, de a-i dezvolta gustul și de a-i canaliza eventualele excese gurmande… O misiune educativă care constituie una dintre cele mai importante și mai pasionante experiențe ale vieții de părinte.
Dacă vei fi atentă la gusturile lui, îl vei ajuta să-și depășească reticențele și să descopere noi alimente (și asta fără să renunțe la unele aversiuni). Nu îți rămâne decât să prepari ”cea mai bună hrană din lume”, ale cărei ingrediente sunt întotdeauna aceleași: mici feluri de mâncare apetisante și multă bună dispoziție la masă!
O alimentație sănătoasă și echilibrată în primii ani de viață poate face din copilul tău un adult sănătos.

Regula de aur nr. 1: mănâncă la ore regulate

Trebuie să îi fie foame să aibă poftă de mâncare! Iată informația de bază necesară copilului tău care ronțăie în orice moment al zilei.

Regula de aur nr. 2: Buna dispoziție

Atmosfera destinsă a meselor în familie, varietatea felurilor de mâncare, aspectul alimentelor preparate, toate acestea incită copiii să zăbovească mai mult timp la masă. Un obicei sănătos, care ar trebui adoptat încă de la cea mai fragedă vârstă.

Regula de aur nr.3: nu te grăbi

A mânca încet constituie baza unei bune conduite alimentare, care permite creierului să recepteze semnalele de sațietate.

Mâncatul ajută la o creștere sănătoasă

Pentru a se dezvolta și pentru a-și consuma resursele, copilul își extrage toată energia din alimentație. El însuși este singurul în stare să determine cantitatea de hrană de care are nevoie, în funcție de înălțime, vârstă și de activitățile sale fizice. Ascultă-l și apoi concentrează-te exclusiv pe calitatea alimentelor pe care i le propui, oferindu-i o ”farfurie inteligentă”, capabilă să acopere consumul energetic necesar bunei funcționări a ”mașinăriei”. Aceasta va fi compusă din alimente variate și echilibrate în glucide, lipide și proteine, toate acele elemente care îl vor face să aibă ”o minte sănătoasă într-un corp sănătos”!

Creștere și dezvoltare optimă

Dacă se hrănesc echilibrat și variat, copiii primesc toate vitaminele și mineralele, trebuie să te asiguri ca nu limitezi foarte mult grăsimile, care constituie una din sursele de energie necesare dezvoltării creierului și sistemului hormonal al copilului; alte nevoi specifice ar fi calciul și vitamina D pentru o bună creștere a oaselor și a dinților, precum și fierul pentru evitarea oboselii.

Ce înseamnă de fapt, o alimentație sănătoasă și echilibrată?

Să mănânci legume verzi, fructe, pește, să limitezi dulciurile, etc. Noi, părinții, suntem din ce în ce mai bine informați în legătură cu ce este bun sau dăunător pentru sănătatea copiilor noștri. Și totuși, să nu încercăm să transformăm fiecare masă într-o lecție dietetică! Trebuie să știi că nu există aliment perfect. Însă unele alimente au mai multe calități decât defecte. Și acestea sunt, bineînțeles, fructele, legumele, produsele lactate proaspete, cerealele, peștele, carnea. Aceste alimente, puțin sau deloc procesate, ar trebui privilegiate, fără însă a considera că chipsurile, cârnații și ciocolata cu alune sunt totalmente dăunătoare! Nu îl priva complet de aceste alimente pe micul gurmand. Oferă-ți plăcerea de a vedea cum îi sclipesc ochii atunci când bagă o linguriță în borcanul cu dulceață, dar trebuie să îl înveți să aprecieze un măr, o felie de cașcaval sau o ridiche!
Fiecare cu felul său de a mânca…
Fiecare copil are stilul său de a mânca: unul ciugulește, altul înghite pe nemestecate tot ce are în farfurie, iar un altul mănâncă încet, făcându-și timp să mestece bine fiecare înghițitură… iată tot atâția factori care trebuie luați în considerare pentru a instaura obiceiuri alimentare sănătoase.
Doar cu ajutorul tău copilul va învăța să mănânce bine, privindu-te cum savurezi legumele, cum golești farfuria și cum și cum transformi fiecare masă într-un moment cu adevărat convivial!
Iar atunci când vei reuși să-l ”convertești” cu grijă și prin exemple, pe micul gurmand la plăcerile gustative, fii sigură ca nu va termina tot ce are în farfurie doar pentru că așa trebuie, ci pur și simplu pentru că îi place și pentru că vrea să crească !
Pentu a evita ca micuțul să arunce pe jos prea multă mâncare, încearcă să îi oferi porții mici. Dă-i să bea supa dintr-o cană mică, umple-i lingurița apoi pune-o în farfurie pentru a putea-o duce singur la gură.
De îndată ce mănâncă singur, dă-i alimente pe care le poate apuca cu degetele: cereale, feliuțe de carne, măr ras. Pune, de asemenea, o lingură lângă farfurie; în acest fel va putea încerca să o folosească, dacă simte nevoia.

Sursa: ”Ghidul părinților- Alimentația” – Madeleine Deny, Ed. Corint

Comments

comments