Alimentația în timpul alăptării

nutritie-ianuarie-2016

  1. Hidratarea – joacă un rol decisiv în producția de lapte – cantitatea de lichide consumată trebuie să depășească 1,5 litri/zi. Sunt preferate apa, ceaiurile și compoturile neîndulcite/slab îndulcite, supe de legume, sucuri naturale din fructe (cu moderație pentru că au un aport caloric consistent prin zahărul fructelor conținute). Se impun precauții la consumul băuturilor alcoolice (în special cele rafinate, cu grade multe de tărie)- pot da somnolență bebelușului și retard neuro-motor dar și pentru băuturile energizante- cafea, ceai verde/ negru care pot agita sugarul. Toate aceste băuturi trec în laptele matern și influențează evoluția și comportamentul bebelușului.

  2. Consumul de proteine animale – carne, pește, lapte/brânză, ou, asigură necesarul de fier atât pentru mamă cât și pentru bebeluș (copiii care sug la sân sunt mai puțin expuși la anemii feriprive datorită lactotransferinei din laptele matern care asigură o asimilare optimă a fierului pentru bebeluș). Mama beneficiază de ajutorul acestor proteine în perioada de alăptare și prin efectul de sațietate pe care îl dau în alimentația ei. În plus, proteinele sunt componente esențiale în formarea hormonilor, enzimelor și anticorpilor, cu roluri decisive în asigurarea imunității și a bilanțului ei enzimatic și hormonal matern. Proteinele trebuie să reprezinte cam 15-20 % din aportul zilnic al mamei (între 80-100 grame proteine/zi).

  3. Echilibrul calcic – pentru menținerea echilibrului calcic matern este nevoie de un aport zilnic de 1000-1200 mg de calciu care poate fi obținut prin consumul de produse din lapte și derivatele din lapte (care sunt și surse proteice în același timp). Alte surse importante de calciu sunt: fructele oleaginoase și semințele (alune, nuci, fistic, migdale, caju, semințele de in, susan, mac, chia, dovleac – crude, neprăjite), legumele cu frunzele verzi (salată, andive, ștevie, lobodă, dragavei, spanac, frunze de pătrunjel, varză, fasole verde).

Există bebeluși sensibili la modificări ale gustului laptelui matern sau cu disconfort digestiv (colici) ca urmare a consumului de către mamă a unor alimente precum: ardei, piper, ceapă, usturoi, conopidă, praz, varză, mazăre, fasole boabe, linte, năut, țelină etc. Este însă o greșeală să se interzică cu desăvârșire prezența în alimentația mamei a acestor alimente, ele producând efecte neplăcute doar într-un număr redus de cazuri. Este recomandat a fi testate în alimentație și a se observa efectele asupra bebelușului.

Text: Irina Coprinsu

Comments

comments