Alimente bogate în vitamina C

Vitamina C (acid ascorbic) este una dintre cele mai cunoscute vitamine, căreia i se acordă o atenție deosebită atât în studii, cât și în articole publicate în presa scrisă sau online. Iar momentul când se vorbește despre ea cel mai des este anotimpul rece. De ce? Pentru că o asociem imediat cu răceala și gripa. Această asociere i se datorează lui Linus Pauling și cărții sale „Vitamin C, the Common Cold and the Flu“ („Vitamina C, răcelile comune și gripa“), publicată în 1970. Chimist de profesie, Linus Carl Pauling a analizat natura legăturilor chimice, structura moleculelor și aplicarea mecanicii cuantice în chimie. În 1954, i s-a acordat Premiul Nobel pentru chimie, iar în 1962, Premiul Nobel pentru pace.

Surse naturale de vitamina C

Portocalele, clementinele, grapfruitul, lămâia, măceșele, coacăzele negre sunt câteva dintre fructele bogate în vitamina C. Iar dintre legume, cele mai importante sunt: ardeiul iute roșu, ardeiul gras, conopida, cartofii, morcovii, sparanghelul, legumele verzi cu frunze (spanac, varză, broccoli etc). Bine de știut și: 1. Cimbrul are de trei ori mai multă vitamina C decât portocalele și concentrația cea mai mare de vitamina C din toate ierburile aromate (28 de grame de cimbru proaspăt asigură 45 mg de vitamina C). 2. Pătrunjelul este și el bogat în vitamina C. Două linguri de pătrunjel proaspăt (8 gr) conțin 10 mg de vitamina C.

Adăugați pătrunjel nu doar în mâncarea gătită, ci și în salate! 3. Fructul de kiwi, de asemenea, este o comoară de vitamina C. Un fruct mediu asigură 71 mg din această vitamină. Preferabil este să fie consumat ca atare, însă poate fi adăugat și în salate de fructe sau alte preparate.

Info! Printre multe alte roluri importante, vitamina C este vitală pentru sistemul imunitar, țesutul conjunctiv, sănătatea inimii și a vaselor sanguine, apără organismul de radicalii liberi și luptă împotriva stresului oxidativ. Doza zilnică recomandată depinde de fiecare în parte. În general, în cazul adulților ea este între 60 și 100 mg, iar în cazul copiilor (până în 14 ani), între 35 și 65 mg. Într-o categorie aparte intră fumătorii care, conform recomandărilor, au nevoie de minimum 120 gr pe zi. Este indicat ca femeile însărcinate și cele care alăptează să se consulte cu medicul în privința dozei potrivite.

Alimente bogate în vitamina C Nutriție Text: Florentina Pop Ia suplimente de vitamina C doar la recomandarea medicului, mai ales dacă suferi de una din afecțiunile următoare: boli renale, pietre la rinichi sau bilă. Excesul de vitamina C poate duce și la probleme gastrointestinale (manifestate prin greață, diaree).

Comments

comments