Alimentele solide

nutritie-aprilie-2016

Primele alimente cu gust moderat dintr-un singur ingredient sunt bune pentru început. Spală sau curăță cu peria foarte bine fructele și legumele și decojește-le, scoțând sâmburii sau semințele. Apoi taie-le bucăți, pune-le într-o tigaie cu puțină apă și fiebe-le până când se înmoaie. Pasează-le într-un blender până când devin o cremă omogenă.

Încearcă

  • Legume precum cartofi, dovlecei și morcovi;
  • Fructe precum banane, pere și mere;
  • Cereale pentru bebeluși amestecate cu lapte.

Laptele contează

În primul an, laptele matern sau laptele praf rămâne o sursă vitală de nutrienți pentru bebelușul tău, dar s-ar putea să descoperi că, pe măsură ce mănâncă mai multă mâncare solidă, suge mai puțin lapte. Totuși, dacă bea prea mult lapte, apetitul pentru alimente solide ar putea fi afectat și bebelușul ar putea începe să ducă lipsă de nutrienți. În primele faze ale înțărcatului, bebelușul ar trebui să primească încă patru biberoane de lapte praf sau numărul echivalent de alăptări pe zi.
Laptele de vacă (ca și cel de capră și cel de oaie) nu este recomandat până la vârsta de un an deoarece conține prea multă sare și prea multe proteine și prea puțin fier și alți nutrienți de care are nevoie. Un bebeluș alăptat va primi nutrienții necesari din laptele matern; nu este recomandat să reduci alăptatul deoarece nu există nicio dovadă că îi va întârzia dezvoltarea.
Dă-i lapte praf pe bază de soia numai la sfatul medicului. Formula din soia, creată pentru bebelușii alergici la laptele de vacă, poate fi prescrisă de medic.
Continuă să sterilizezi biberoanele, căci laptele cald este un mediu ideal pentru înmulțirea bacteriilor.

Apă

Înainte de șase luni, bebelușii alăptați exclusiv la sân nu ar trebui să aibă nevoie de alte lichide, nici măcar de apă, dacă medicul nu recomandă. Bebelușii hrăniți cu lapte praf pot primi apă de la robinet fiartă și răcită pe vreme foarte caldă, pe lângă porțiile de lapte praf.
Când începe să mănânce mai multă hrană solidă, ar putea avea nevoie și de alte fluide, în afară de lapte. Este de preferat să îi dai apă de la robinet fiartă și răcită deoarece unele ape minerale sunt prea bogate în minerale iar apa îmbuteliată nu este sterilă, așa că tot va trebui fiartă și răcită înainte. Evită sucurile de fructe concentrate, sucurile tonice și siropurile, fiindcă au un conținut mare de zahăr și pot deteriora dinții, chiar dacă nu au ieșit încă. În această etapă, gândește-te să înlocuiești porția de lapte de la prânz. Începe prin a-i da cana cu 15 ml de apă și crește cantitatea pe măsură ce crești numărul de mese solide pe zi.

Învață-l să bea din cană

Este o idee bună să-l înveți pe cel mic să bea din cană pe la șase luni, mai ales dacă urmează să te întorci la serviciu. Dacă bebelușul tău a supt doar la sân sau la biberon până acum, s-ar putea să-ți fie greu să-l înveți să bea din cană, deoarece, dacă unii bebeluși acceptă bucuroși această schimbare, alții se atașează puternic de biberon și au nevoie de mai mult timp să facă această trecere. Deși cănile cu capac și cioc se găsesc peste tot, ele încurajează sorbitul frecvent și pot deteriora dinții, afecta dezvoltarea mușchilor gurii și chiar avea un efect dăunător asupra vorbirii

Idei de mâncăruri ce pot fi introduse de la șase luni

Nu uita să începi înțărcarea încet, dându-i mai întâi orez sau cereale pentru bebeluși și un singur soi de fruct sau legumă. Introdu treptat alimente mai diverse și încearcă să combini diferite ingrediente.
Multe mâncăruri gătite pentru familie vor fi potrivite și pentru bebeluș, însă evită orice condiment, iar dacă îl așezi la masă pe un scaun înalt pentru bebeluși, va putea începe să se bucure de mesele în familie.
– Cereale sau orez pentru bebeluși amestecate cu piure de fructe sau de legume
– Terci de ovăz cu piure de caise
– Piureuri de mere, piersici și banane
– Piureuri de morcovi și cartofi dulci
– Avocado pasat cu orez pentru bebeluși
– Linte cu piure de morcovi
– Piureuri de conopidă, cartofi și praz
– Cartof dulce copt cu năut pasat și dovlecel verde
– Pui sau pește fiert pasat cu roșii și orez
Bebelușii se nasc cu rezerve naturale de fier. Laptele matern și laptele praf conțin și ele fier. Totuși, până la vârsta de șase luni rezervele de fier se consumă în mare parte și chiar dacă bebelușul este alăptat sau bea lapte cu supliment de fier, este important să-i dai alimente bogate în fier, cum ar fi, de exemplu: carne roșie, ficat, legume cu frunze verzi, fasole și semințe de leguminoase, ouă, pește, fructe uscate (mai ales caise) și cereale îmbogățite pentru micul dejun. Pentru copiii vegetarieni, fasolea, semințele de leguminoase și fructele uscate sunt cele mai bune surse.

Sursa: ”Mama și copilul”- Dr. A.J.R. Waterston, Ed.Litera

Comments

comments