Autodiversificarea

sugar_24

Ce este autodiversificarea?

Autodiversificarea, sau Baby-led weaning (BLW) înseamnă să uiţi de piureurile pentru bebeluşi, de linguri siliconate şi să-ţi laşi bebeluşul să se hrănească singur. Mulţi părinţi îşi dau seama că au folosit autodiversificarea fără să fie conştienţi de asta. Acesta e în general cazul celui de-al doilea sau al treilea copil. Bebeluşii adoră să-şi imite fraţii. De multe ori iau din mâncarea acestora, bucuroşi să se hrănească singuri, la fel cum fac fraţii sau surorile lor mai mari.

Cum încep autodiversificarea?

Dacă vrei să începi BLW, oferă-i micuţului tău o selecţie de alimente ce pot fi mâncate uşor, potrivite pentru vârsta lui. Cel mai bun moment să faci asta, e când toată familia e la masă. Mâncarea potrivită pentru începutul autodiversificării e cea care are forma unui chips, sau are ”mâner” cum ar fi florile de broccoli. Asta din cauză că atunci când bebeluşul tău va începe să mănânce mâncare solidă, nu va putea apuca cum trebuie alimentele. Momentan va fi capabil doar să strângă mâncarea în pumn. Poate că la început piticul tău se va juca doar cu mâncarea. Va apuca bucăţele pe care le va suge. Continuă să-i oferi micuţului lapte matern, sau formulă între mese. Pe măsură ce bebeluşul va începe să mănânce mai multe mâncăruri solide, va scădea şi cantitatea de lapte consumată.

Avantajele autodiversificării

În primul rând, bebeluşul este cel care decide când este pregătit pentru diversificarea alimentaţiei. Curiozitatea lui legată de alimente, de forma şi textura lor şi tendinţa de a le introduce în guriţă sunt primele semne că este pregătit pentru a mânca singur. Alăptarea la sân poate fi un avantaj fiindcă bebeluşul este obişnuit cu schimbările în ceea ce priveşte gustul. În plus, suptul la sân îl ajută să înveţe să mestece mai repede. Pentru bebeluşii obişnuiţi cu biberonul, este posibil să dureze mai mult până îşi dezvoltă abilitatea de a mesteca alimentele.
În al doilea rând, bebeluşul stabileşte ritmul în care mănâncă, dar şi care alimente sunt mai potrivite pentru el şi în ce cantitate (evident, din cele gătite şi oferite de tine). Nu mai este nevoie să îi oferi mâncarea cu linguriţa, ci o vei tăia în bucăţi mari, pe care să le poată ţine în mână.
Alimentele vor fi gătite astfel încât să fie moi şi vor fi tăiate în bucăţi uşor de manevrat (de mărimea unui deget de exemplu, sau pur şi simplu aşa cum sunt – piersici, morcovi, broccoli). Bebeluşul va alege singur ce alimente „testează” şi mănâncă, dar şi în ce cantitate.
În al treilea rând, riscul ca bebeluşul să refuze mâncarea, să fie mofturos sau să respingă anumite alimente este mai mic, fiindcă el descoperă ceea ce mănâncă. O masă poate să fie astfel variată şi să conţină acele alimente pe care vrem să i le oferim bebeluşului într-un piure, doar că de această dată vor fi oferite preparate şi în mod individual.
Singurul dezavantaj este acela că bebeluşul se va murdări mai uşor fiindcă nu va reuşi să controleze perfect mişcările mâinilor. Să nu te mire dacă pare că mănâncă iaurt cu nasucul sau dacă morcovul se împrăştie în toată bucătăria.

Bebeluşul se poate îneca?

Părinţii se îngrijorează foarte tare din cauza riscului de înec cu alimente solide ce apare odată cu diversificarea. Dacă autodiversificarea presupune introducerea alimentelor solide şi în alte texturi decât cele sub formă de piure, nu există un risc şi mai mare de înec?
Medicii susţin că atunci când micuţii au control deplin asupra unui aliment introdus în gură, riscul de înec este mult mai mic decât atunci când le sunt băgate alimente în guriţă de către părinţi. În plus, bebeluşii se îneacă de obicei cu alimente micuţe, iar capacitatea motorie a acestora de a ridica şi a duce la guriţă astfel de alimente se dezvoltă destul de târziu, moment în care va fi perfect capabil să mestece şi să înghită, fără a mai exista un risc atât de mare de a se îneca.
Totuşi, trebuie respectate măsurile de siguranţă în timpul mesei. Copilul trebuie să stea în funduleţ, niciodată culcat şi trebuie supravegheat îndeaproape atunci când experimentează noi tipuri de alimente.
Alimentele sănătoase în autodiversificare.
Autodiversificarea poate începe cu bucăţi moi de avocado, dovlecel fiert, morcov fiert şi poate continua cu alimente care se află şi pe lista de diversificare clasică. Mai târziu, în cazul în care bebeluşul nu poate mesteca o bucată de carne, aceasta va fi tocată mărunt şi înmuiată în supă, sos sau apă. Nu omiteţi din dieta bebeluşului ficatul de animal crescut natural (altfel amânaţi cât mai mult posibil), gălbenuşul (de ţară sau bio), untul, etc.

Ce alimente nu se recomandă în autodiversificare

  • nuci, alune (risc de sufocare şi alergii)
  • crustacee
  • miere, zahăr, sare
  • alimente prăjite
  • paste (macaroane, spaghete, etc) şi pâine – în multe cazuri de autodiversificare părinţii acordă cereale sub aceste forme deoarece sunt mai uşor de pregătit şi acceptat de către copil; încercaţi să evitaţi pastele şi pâinea, mai ales în primul an de viaţă al bebeluşului.

Comments

comments