Beneficiile plimbărilor în aer liber

sfatul_medicului_42

Plimbarea în aer liber este sănătoasă şi benefică pentru copil, indiferent de vârstă sau de anotimp.  Acest lucru este indicat a se face zilnic. Aerul curat şi razele de soare îl fac mai rezistent la infecţii, îl ajută să crească, să reacţioneze mai bine la schimbările de temperatură, să se dezvolte mental şi fizic.

Copilul născut la termen va fi scos afară în timpul iernii, de la vârsta de 4 săptămâni, prematurul (cel născut înainte de termen) de la vârsta de 6-8 săptămâni.
Expunerea în sezonul rece se va face treptat. La început, sugarul va fi ţinut în dreptul unei ferestre deschise câteva minute, în 3-4 zile se va ajunge la 15 minute, iar după alte 3-4 zile la 30 minute. Ulterior va fi scos la plimbare în căruţ, de preferat în jurul prânzului, pe o perioadă variabilă, în funcţie de temperatură, climă, altitudine.
În general, bebeluşii nu vor fi scoşi afară dacă este prea frig (-6, -8C), dacă este vânt puternic sau vijelie, dacă plouă torenţial sau dacă este ceaţă densă. Dacă plouă sau ninge liniştit bebeluşul poate fi scos afară într-un cărucior de copii cu coviltir.

Sugarul, care poate merge, va fi îmbrăcat potrivit vremii, părinţii se pot orienta gândindu-se ce haine le fac lor plimbarea confortabilă, eventual luând un rând în plus. O salopetă cu fermoar îl poate proteja pe micuţ, dacă este ger. Mâinile, picioarele şi capul sunt mai sensibile – folosiţi căciuliţă, mănuşi, cizmuliţe îmblănite. Sugarul mic, imobilizat în căruţ, va fi acoperit cu o păturică. Este important ca părintele să fie dotat cu tot ce i-ar trebui micuţului: şerveţele, scutece, jucării, o sticluţă cu apă, o păturică de rezervă.
Soarele sau vântul pot afecta pielea bebeluşului. Folosiţi cremă de protecţie solară pe zonele expuse (faţă, mâini), chiar şi iarna. Înainte de a ieşi din casă, aplicaţi creme speciale pentru a-l proteja de vânt sau frig.

Bebeluşul are nevoie de aer curat şi relaxare, deci plimbarea se va face, de preferat, într-o zonă puţin aglomerată, în locuri special amenajate (parcuri, grădini). Dacă temperaturile sunt scăzute este bine ca plimbarea să fie făcută cât mai aproape de casă.
Evitaţi variaţiile mari de temperatură. Dacă mergeţi cu maşina la locul de plimbare, aveţi grijă ca temperatura în maşină să nu fie foarte ridicată.

Dacă îi curge năsucul, nu înseamnă că este răcit. Este un mecanism de protecţie al organismului atunci când respiră direct pe nas aerul rece. Evitaţi să acoperiţi guriţa cu fularul, deoarece aerul expirat de copil este umed şi devine iritant pentru faţa micuţului.

Plimbarea va fi un moment special şi pentru dezvoltarea psihică a micuţului – el are ocazia să cunoască lucruri noi, să comunice şi să se joace cu părinţii. Dacă bebeluşul doarme, mami şi tati pot schimba informaţii şi impresii despre „slujba de părinte”. Dacă bebeluşul plânge, devine agitat, este palid sau se învineţeşte, va fi nevoie de o păturică în plus, sau plimbarea va lua sfârşit.

Dacă încă nu ai născut, însă evenimentul este aproape şi tu vrei să te bucuri de aerul de afară, nu uita că mersul pe jos este un exerciţiu excelent pentru o sarcină sănătoasă. Mersul este unul dintre exerciţiile de sport pe care le poţi face în sarcină şi care îţi ajută sistemul cardiovascular. În acelaşi timp te păstrezi în formă fără să-ţi răneşti genunchii sau gleznele. De asemenea este o activitate pe care o poţi face în siguranţă pe tot parcursul celor nouă luni de sarcină. Dacă deja practici acest exerciţiu plăcut, fă-o în continuare, însă dacă ai fost inactivă înainte de sarcină, este indicat să începi totul pas cu pas (20-30 de minute de mers pe jos pentru început, crescând plimbările gradual).

 

SFAT

Dacă eşti o mămică solicitată, sau suferi de oboseală cronică, vei avea mult de câştigat ieşind zilnic la o plimbare scurtă prin zăpada şi aerul rece al iernii. Mersul pe jos te va ajuta să ai un somn liniştit, sănătos, fără obişnuitele stimulente. E bine de ştiut că o jumătate de oră de mers prin zăpadă echivalează cu o oră petrecută într-o sală de forţă. Mersul prin zăpadă solicită sistemul locomotor, întărind astfel muşchii picioarelor. Plimbarea în frig previne şi chiar tratează depresia. Se ştie că aerul rece, de iarnă, este mai bogat în ioni negativi decât cel de vară, iar expunerea regulată la acţiunea acestuia poate trata depresia post-partum.

Este bine cunoscut faptul că în sezonul rece aerul este mai curat, mai sănătos şi mai bogat în oxigen. Aerul rece şi mişcarea revigorează funcţiile creierului, ne ajută să gândim, să ne concentrăm mai bine pe ceea ce avem de făcut. Foarte benefic este mersul pe jos, în ritm susţinut, deoarece stimulează circulaţia sângelui şi ajută organismul să scape de toxine.

Comments

comments