Când introducem glutenul în alimentaţia bebeluşului

Ce este glutenul?

Glutenul este o proteină făcută din glutenină şi gliadină care se adaugă în coca pentru pâine sau alte produse de panificaţie pentru a asigura elasticitatea ei. Acesta este conţinut în special de grâne – grâu, secară, orz şi ovăz. Grâul este cereala care conţine cea mai mare cantitate din această proteină. În cazul în care introduci proteina prea devreme în alimentaţia copilului, există riscul ca acesta să manifeste o serie de reacţii sau afecţiuni care se pot dovedi destul de grave asupra sănătăţii lui. Specialiştii susţin că niciun bebeluş sub vârsta de 6 luni nu ar trebui să consume gluten. Chiar şi la această vârstă, medicii sunt de parere că nu ar trebui ca diversificarea alimentaţiei să înceapă cu alimente care conţin această proteină. Introducerea glutenului în primele 3 luni de viaţă creşte de 5 ori şansele de a face boala celiacă. Riscul este la fel de crescut şi dacă proteina este introdusă prea târziu în alimentaţie, la peste 7-8 luni.

Când ar trebui să introducem glutenul în alimentaţia celor mici?

Noile studii ne informează că glutenul ar trebui introdus între 6 şi 7 luni pentru a evita dezvoltarea alergiilor şi intoleranţei la gluten. Nu mai devreme de 6 luni, nu mai târziu de 7 luni.

Există o confuzie des întâlnită între alergie şi intoleranţă la grâu sau la produse pe bază de gluten. Alergia este destul de neobişnuită şi este foarte diferită de cealaltă afecţiune. Ea se caracterizează printr-un răspuns al sistemului imunitar la anumite proteine care se găsesc în grâu. Reacţia se poate identifica destul de uşor pentru că simptomele apar de la câteva minute până la maximum două ore de la ingerarea alimentelor pe bază de grâu: eczeme, iritaţii pe piele, urticarie, dificultăţi de respiraţie etc.

Intoleranţa este o afecţiune mai frecvent întâlnită la bebeluşi şi este diferită de reacţia alergică. Apare atunci când organismul are probleme în a digera anumite alimente care conţin această proteină. Reacţiile pot fi destul de severe şi pot cauza probleme intestinale grave. Spre deosebire de alergii, care pot dispărea odată cu vârsta, intoleranţa este o afecţiune care se poate manifesta toată viaţa, de aceea copilul va fi nevoit tot timpul să evite anumite alimente în dieta lui.

Cel mai indicat este să începeţi să îi daţi treptat alimente cu gluten de la 6 luni, după începerea diversificării şi să urmăriţi cu atenţie reacţiile bebeluşului. Este important să îi daţi la început cantităţi mici, dar constante, de astfel de produse pentru a fi sigură că în cazul în care suferă vreo reacţie, apar simptomele şi boala poate fi descoperită la timp.

Cereale recomandate copiilor cu intoleranţă sau alergie la gluten

Există o serie de înlocuitori ai cerealelor cu gluten care pot fi digeraţi cu succes de micuţul tău, dacă are o intoleranţă sau alergie la acesta: mei, orez şi orez sălbatic, hrişca, amaranth, quinoa, amidon de cartof, amidon de porumb.

Meiul conţine foarte multe substanţe nutritive cu ajutorul cărora aparatul digestiv îşi poate îndeplini funcţiile în condiţii optime. Indigestia cronică, gazele, balonările, greaţa, sunt probleme care se pot rezolva cu ajutorul consumului de mei. Este totodată un aliment bogat în fier. Meiul poate fi introdus în alimentaţia bebeluşului după vârsta de 6 luni. Se hidratează în apă cu lamâie pentru minimum 6 ore şi se fierbe pentru 20 de minute. Se scurge de apă şi se combină cu fructe sau legume (dintre fructe: banana, avocado sau fructe uscate).

Porumbul este o sursă bună de vitamine, complexul de vitamine B, în special. Vitamine ca tiamina, niacina, acid folic pot fi găsite în porumb. Aceste vitamine joacă un rol vital în dezvoltarea copilului. Tiamina este bună pentru menţinerea nervilor şi dezvoltarea creierului. Niacina este de ajutor în metabolizarea zaharurilor, proteinelor și acizilor grași. Acidul folic este util în menținerea de celule noi și reduce riscul de anemie. Alte vitamine cum ar fi vitamina A, vitamina K şi vitamina E sunt, de asemenea, găsite în porumb. Este, de asemenea, o sursă bună de minerale esențiale: fosfor, potasiu, magneziu, zinc, fier.
Porumbul se poate introduce în alimentația copilului după vârsta de 8 luni.

Amaranthul conţine cantităţi importante de minerale, cu toate că valoarea sa energetică este apropiată de cea a grâului. Este mai bogat în minerale, cum ar fi calciu, fier, fosfor și carotenoizi, decât majoritatea legumelor. Acesta are un conținut de proteine cu adevărat remarcabil: pentru o ceaşcă de amaranth: 28.1 grame de proteine, comparativ cu 26,3 grame în ovăz și 13,1 grame în orez. Este o mare sursă de lizină, un aminoacid important, cu un conținut de proteine comparabil cu cel al laptelui, mai ușor de digerat.

O cană de amaranth conține 15 miligrame de fier, în timp ce orezul alb conţine doar 1,5 miligrame. O cană de amaranth brut conține, de asemenea, 18 miligrame de fibre, în comparație cu orezul alb care conține 2,4 grame. Se poate introduce în alimentaţia bebeluşului după vârsta de 7 luni.

Comments

comments