Ce anume au nevoie copiii mici

nutritie-februarie-2016

Alimente cu carbohidrați/ amidon

4-5 porții pe zi

Pâinea, cerealele, tăițeii, orezul și cartofii sunt surse excelente de energie, de fibre, de vitamine și de minerale. Carbohidrații ar trebui să formeze baza fiecărei mese, dar copiii mici digeră greu cantități mari de alimente bogate în fibre, ca pâinea integrală și orezul brun, așa că încearcă să-i dai o combinație de alimente cu carbohidrați albe și brune. De exemplu, dacă faci o plăcintă cu fructe, combină făină albă și făină integrală pentru aluat. Poți aplica acest principiu și când faci biscuiți, prăjituri și pâine.

Alimente care conțin proteine

2-3 porții pe zi

Carnea roșie, carnea de pasăre, peștele, ouăle și boabele de leguminoase furnizează cantități importante de vitamine și de minerale și sunt esențiale pentru creșterea și dezvoltarea copilului tău. Dacă este vegetarian, dă-i o diversitate de alimente bogate în proteine, inclusiv fasole, linte, tofu, alune și ouă.
Peștele gras este cea mai bogată sursă de acizi grași esențiali omega-3, care sunt benefici pentru creier, ochi și piele. Cercetările au arătat și că există o corelație între nivelurile de acizi grași la copii și performanța lor intelectuală și comportamentală în adolescență. Băieților li se pot da până la patru porții de pește gras pe săptămână, inclusiv ton, somon, macrou, hering, sardine, sardele, păstrăv, iar fetelor până la două porții.

Lactate

Laptele integral, brânza și iaurtul furnizează proteine pentru creștere și pentru dezvoltare, calciu pentru dinți, și împreună cu vitamina D, fac dinții și oasele mai puternice. Copilăria este o perioadă crucială pentru dezvoltarea dinților și a oaselor și continuă să influențeze sănătatea oaselor la maturitate.

Legume și fructe

5 porții pe zi
Proaspete, înghețate, la conservă, uscate sau sub formă de suc, fructele și legumele conțin o mulțime de vitamine și de minerale, mai ales vitamina C, vitale pentru sănătate. Se recomandă cel puțin cinci porții pe zi, iar pentru un copil mic o porție înseamnă o mandarină, o jumătate de banană, cinci boabe de strugure, o linguriță de mazăre sau de morcov sau o roșie.
Probabil că nu vei fi surprinsă să afli că majoritatea copiilor nu mănâncă destule fructe și legume proaspete. Cei mai mulți părinți știu ce înseamnă să te chinui să-i faci pe cei mici să mănânce legume.
Încearcă să-i oferi fructe și legume sub diverse forme, de exemplu, mulți copii se strâmbă la legumele gătite, dar le mănâncă cu plăcere pe cele crude.

Sursa: ”Mama și copilul- ghid de creștere a celui mic„ – Dr. A.J.R. Waterston, Editura Litera

Comments

comments