Ce facem când cel mic cere mereu să mănânce?

nutritie-august-2015

Pofta de mâncare și gusturile variază de la un copil la altul. Este important să ținem seama de forma generală a curbei de creștere: greutate și talie. Un mic mâncăcios care are o creștere ponderală regulată, chiar dacă rămâne puțin sub curba de creștere, nu ar trebui să constituie un motiv de îngrijorare. Examenul clinic normal și urmărirea medicală regulată ar trebui să-i liniștească pe părinți.
Nevoile cotidiene sunt diferite de la un copil la altul, în funcție de ritmul de viață și de activitățile fizice ale fiecăruia. Este important să evităm supraalimentarea, factor care poate determina obezitatea ulterioară (mai ales dacă există predispoziții în familie).
Pentru un echilibru alimentar, copilul ar trebui să primească patru mese pe zi, dacă luăm în calcul și gustarea. Cel mai important lucru este ca fiecare copil să crească după propriul ritm, urmând o curbă corectă a greutății și a înălțimii.
În alimentația obișnuită, putem introduce și alimente care au o densitate energetică mai scăzută, lucru ce va determina creșterea porției. De exemplu, un piure de legume, legume fierte, o ciorbă, ori crudități, fructe proaspete sau fructe din compot. Și, în sfârșit, o felie de brânză proaspătă sau un pahar de lapte degresat.
Nu întotdeauna copilul mănâncă pentru că îi este foame, ci de multe ori pentru că se plictisește. Asocierea care se creează în mintea lui între plictiseală și mâncare riscă să-l facă să compenseze în același fel atunci când va crește. Jocul este cea mai bună activitate compensatorie de a-l hrăni…afectiv și a-i demonstra că este mult mai distractiv să se joace cu mama sau cu tata decât să mănânce un biscuit.
“Ciugulitul” pentru a atrage atenția este un comportament care nu are nicio legătură cu foamea și, adeseori, indică un sentiment de singurătate. De aici, alimentele „în surplus”, pe care copilul le va stoca și care ar putea conduce la un exces de greutate. De altfel, primii ani din viață sunt determinanți în predispoziția pentru obezitate.
Într-o perioadă esențială, în care copilul își formează gustul și adoptă anumite obiceiuri alimentare, pregătește-i gustări cu produse proaspete, neprocesate: un iaurt natural îndulcit cu puțină miere sau cu o lingură de dulceață, în locul unui iaurt aromatizat industrial, pâine de țară cu unt, în locul unui croissant cu ciocolată cumpărat de la patiserie, care conține grăsimi și este mult prea dulce.
Respectă orele mesei. O întârziere de treizeci de minute îi poate declanșa oboseala, iar aceasta, la rândul ei, îi va diminua apetitul sau îi va schimba dispoziția în timpul mesei.

Sursa: Madeleine Deny – “Ghidul Părinților, Alimentația”

Comments

comments