Ciorba: sățioasă, sănătoasă, hidratantă

Nimic nu este mai bun, mai hrănitor și mai consistent decât o ciorbă caldă atunci când afară este frig! Se întâlnește în meniul zilnic al majorității dintre noi, iar beneficiile ei sunt mai mari decât ne-am putea aștepta.

Sănătate-n farfurie

Într-un interviu acordat site-ului www.adevarul.ro, intitulat „Ciorba este o mâncare hrănitoare, ce respectă perfect echilibrul nutriţional“, medicul nutriționist Mihaela Bilic subliniază beneficiile ciorbei: este echilibrată nutrițional, sățioasă și preparată sănătos, hidratează și conține și carbohidrați (din orez sau paste făinoase). În afară de ciorbă, Mihaela Bilic recomandă și supa cremă de legume.

Supa cremă, o sursă de calorii, în funcție de rețetă

În alt articol, publicat pe CSID – www.csid.ro, „Adevărul despre ciorba cea de toate zilele din viața românilor“, doamna dr. Luminiţa Florea, nutriţionist la centrul Pro Vita, oferă mai multe detalii despre supa cremă de legume. Ea spune că „în funcție de rețeta de preparare este mai aproape din vedere caloric de o ciorbă – dacă nu se foloseşte pentru consistenţă şi cremozitate amidon sau făina sau unt, doar cantităţi mici de cartof şi multe leguminoase, sau mai aproape sau chiar depăşeşte caloric supa dacă are în compoziţie unt, smântână, făină sau amidon pentru îngroşare“.

Secretele unei ciorbe reușite:

călește mai întâi legumele adăugând treptat apă, cât să le cuprindă (evită să prăjești ceapa, o tragi în ulei până devine aurie, adaugi apoi restul legumelor și completezi cu apă);

fierbe carnea separat și nu arunca zeama în care a fiert (în general, pentru a lungi ciorba, se completează cu apă, însă ideal este să se păstreze cantitatea originală, chiar dacă este mai puțină; în ea vei pune legumele frăgezite, cu tot cu zeama în care au fiert, la final, după ce este și carnea gata);

adaugă verdeața (leuștean, pătrunjel, lobodă) după ce ciorba este gata și acoperă vasul doar pe jumătate (nu ezita să pui și codița de leuștean, tocată mărunt, dă o aromă delicioasă);

înăcrește ciorba cu produse cât mai naturale (preferabil borș preparat în casă sau, dacă e vară/ toamnă, cu zeamă de corcodușe ori struguri acri – pui un ciorchine zdrobit într-un vas cu apă și îl lași să fiarbă puțin; unii folosesc și zeamă de varză murată);

mulți pun și cartofi în ciorbă, însă o sugestie ar fi să renunți la ei pentru că fermentează mai repede și riscă să altereze gustul ciorbei;

lasă ciorba să fiarbă la foc mic și nu uita, în cazul cărnii, să spumuiești zeama;

dacă folosești tăieței, preferabil este să fie de casă, proaspăt făcuți.

Comments

comments