Cum afli ce este în mintea lui bebe în primele 6 luni de viaţă

Cum reacţionează un bebeluş când i se vorbeşte, ce anume îl poate linişti sau, dimpotrivă, agita? Cum capătă încredere în el şi cum începe să se familiarizeze cu chipurile oamenilor străini?

Deşi unele reacţii par repetitive, de-a lungul celor 6 luni de viaţă ele sunt conştientizate din ce în ce mai puternic. De la nou născutul care îşi fixează mama în ochi pentru a se obişnui cu chipul ei, până la micuţul care începe să diferenţieze tipurile de emoţii, stările afective ale bebeluşului se dezvoltă treptat şi îl ajută să se adapteze la noua lume în care a venit.

Prima lună:

Când îl priviţi în ochi, învaţă să se familiarizeze cu chipul vostru.
Când îi zâmbiţi şi faceţi grimase amuzante, studiază cu atenţie expresiile feţei.
Când îl legănaţi şi îi vorbiţi cu afecţiune, se relaxează şi se simte în siguranţă.
Când îl ţineţi la piept şi vă mişcaţi în pas de dans, percepe ritmul şi îl asociază cu o mişcare ce îi oferă siguranţă.
Când recunoaşteţi semnalele pe care le dă pentru a exprima o anumită emoţie, simte că aveţi grijă de el şi că semnalul lui a fost înţeles.
Când vă luaţi timp să îi observaţi reacţiile pentru a răspunde adecvat, simte şi răspunde la rândul lui.

Luna a doua:

Când vă daţi seama că vrea să fie mângâiat, bebe se simte în siguranţă.
Când răspundeţi constant şi potrivit la semnalele pe care le trimite, începe să comunice din ce în ce mai des cu voi, pentru că ştie că este înţeles.
Când arată că vrea să fie lăsat în pace, iar lucrul acesta se întâmplă, îşi dă seama că sentimentele lui sunt importante şi valorizate.
Când îi imitaţi expresiile feţei, zâmbeşte şi imită şi el expresii ale feţei.
Când se instalează o rutină (cum ar fi ieşirea în parc la o anumită oră), învaţă să anticipeze ceea ce-l aşteaptă.
Când îi răspundeţi prompt la semnalele pe care le trimite, se simte în siguranţă.

Luna a treia:

Când e încurajat (i se spune „Bravo!“ pentru că a reuşit să ţină în mână un obiect), începe să îşi dezvolte stima de sine.
Când i se dă o jucărie dintr-un material moale sau orice alt obiect plăcut la atingere, învaţă să se liniştească singur după ce a fost tulburat/agitat (dintr-un motiv sau altul).
Când îi recunoaşteţi semnele de oboseală, învaţă să aibă încredere în voi, pentru că ştie că limitele îi sunt respectate.
Când vă pregătiţi pentru anumite momente de relaxare fizică (exerciţii cu picioruşele, de exemplu), învaţă să se distreze, după care să se liniştească.
Când îi respectaţi rutina pe care şi-a format-o şi îi satisfaceţi constant nevoile, se simte liniştit pentru că anticipă ceea ce urmează să se întâmple.
Când îi daţi jucăriile care îi plac în stările de agitaţie, înţelege că sentimentele lui contează pentru cea/cel de lângă el.

Luna a patra

Când îi răspundeţi la nevoi, se simte înţeles.
Când ştiţi să găsiţi modul de a-l linişti, se simte iubit şi încrezător.
Când îl antrenaţi în jocuri interactive (cum ar fi „cucu bau“), se obişnuieşte să vă vadă plecând şi revenind.
Când îi pronunţaţi des numele vorbindu-i, învaţă să îl recunoască.
Când îi spuneţi pe nume atunci când devine agitat, învaţă să se calmeze la auzul vocii.
Când îi respectaţi teama/reţinerea faţă de persoane noi, necunoscute, stând alături de el şi ţinându-l în braţe, se simte în siguranţă, chiar dacă este speriat.

Luna a cincea

Când îi descrieţi anumite emoţii prin care trece de-a lungul zilei, începe să înveţe tipurile de exteriorizări.
Când îl liniştiţi dacă se agaţă de voi ori se arată speriat la vederea străinilor, se simte în siguranţă alături de voi, chiar dacă mai sunt persoane necunoscute în acelaşi spaţiu.
Când vă jucaţi cu el la băiţă sau la schimbatul scutecelor, reacţionează la emoţiile pozitive pe care le manifestaţi.
Când îi cântaţi cântece însoţite de gesturi, va căuta să vă atragă şi mai mult atenţia.
Când răsfoiţi o carte cu imagini în care apar chipuri cu diferite expresii şi îi descrieţi fotografiile respective, va începe să facă diferenţa între expresiile faciale.
Când îi vorbiţi despre propriile expresii faciale sau ale altor oameni, va începe să înveţe că oamenii se pot exprima emoţional diferit.

Luna a şasea

Când observaţi ce tip de comportament îl relaxează şi îi încurajaţi acest tip de comportament, începe să conştientizeze ce anume îl binedispune, mai ales când nu aveţi posibilitatea de a vă juca cu el.
Când îi răspundeţi la nevoia de a se juca, scoţând sunete ca ale lui, învaţă să asculte, se simte iubit pentru că reacţionaţi la fel şi începe o conversaţie în limba lui.
Când în timpul mesei ori al îmbrăcării, inventaţi jocuri, se simte liniştit pentru că ştie la ce să se aştepte de la aceste momente.
Când vă daţi seama că este reticent să se joace cu persoanele necunoscute şi nu îl forţaţi să facă asta, vă caută şi mai mult atenţia şi învaţă că ştiţi să respectaţi ceea ce simte.
Când îl lăsaţi în grija aceleiaşi persoane atunci când trebuie să plecaţi undeva, învaţă că alte persoane din anturajul lui pot în egală măsură să îi ofere siguranţă.
Când stabiliţi o rutină în absenţa dumneavoastră, va căuta ajutorul şi liniştea de care are nevoie la persoanele din anturajul lui.

Fiecare copil se dezvoltă în ritmul lui. Informaţiile din articol sunt de ordin general. În cazul în care sesizaţi discrepanţe majore în cazul bebeluşului vostru, este recomandat să consultaţi medicul pediatru.

Sursă: www.naitreetgrandir.com

Comments

comments