Cum faci faţă celor mai frecvente neplăceri

sarcina-februarie-16

Senzaţia de greaţă şi vomă se poate produce în orice moment al zilei, termenul de greţuri matinale fiind, deci, întrucâtva greşit. Aproximativ 75% dintre femei au aceste simptome începând din săptămâna 5 sau 6. Greţurile matinale dispar – sau sunt mai puţin grave, pe la sfârşitul primului trimestru. Nu se ştie ce anume exact le provoacă, dar cei mai mulţi experţi cred că au legătură cu HCG. Chiar dacă greaţa nu duce la vomă, poate fi extrem de neplăcută şi te poate afecta. Dacă scapă de sub control – pierzi în greutate, nu poţi reţine alimente sau lichide, te simţi ameţită sau leşini – mergi la medic, care va verifica dacă nu suferi de hypermesis gravidarium. Cel mai important, nu agrava problema făcându-ţi griji din cauza ei, greaţa nu îţi dăunează ţie sau copilului. Plusul de greutate optim în primele trei luni de sarcină este de doar 2 kg. Chiar dacă slăbeşti, nu este o problemă la începutul sarcinii, multor femei li se întâmplă acest lucru.
Ce poţi face? Mănâncă puţin şi des, ca să nu ai stomacul gol; nu te preocupa excesiv de un regim alimentar echilibrat în această scurtă perioadă de timp, mănâncă orice poţi; dacă greaţa se agravează când te speli pe dinţi, schimbă marca de pastă de dinţi; dacă greaţa se agravează la acumularea de salivă, suge dropsuri de lămâie.
Multe femei sunt uimite să constate că se simt epuizate în primul trimestru de sarcină; această stare este perfect normală. Oboseala poate fi un efect secundar al tuturor schimbărilor fizice care se produc, inclusiv al creşterii nivelurilor de hormoni. Senzaţia de epuizare dispare, în general în săptămânile 12 până la 14. Pe măsură ce oboseala trece, vei începe să te simţi mai plină de energie şi aproape normal, până în săptămânile 30-34, când o să reîncepi să te simţi obosită. Acum, oboseala este provocată, în parte, şi de purtarea unei greutăţi suplimentare. Încearcă să te odihneşti cât de des poţi şi să admiţi faptul că este normal să îţi reduci activităţile fizice obositoare şi să dormi mai mult. Multor femei li se pare mai obositoare a doua sau a treia sarcină decât prima, pentru că trebuie să aibă grijă şi de ceilalţi copii.
Ce poţi face? Odihneşte-te cât mai mult, ţinând picioarele ridicate seara, şi culcă-te mai devreme; mănâncă sănătos şi evită cafeina şi dulciurile, care îţi oferă rapid o creştere a nivelului de energie, după care organismul se va simţi mai obosit pe măsură ce glicemia scade.

Sursă: “Sarcina şi Naşterea”, Dr. Anne Deans, Editura Litera.

Comments

comments