Cum faci faţă travaliului?

nastere_20

Travaliul

Reprezintă un efort intens depus de un organ muscular extrem de puternic. Cum muşchiul uterului, asemenea muşchiului cardiac, este un muşchi neted, mare parte a senzaţiilor pe care le simţi vin de la muşchii şi nervii din jurul uterului. Muşchii din jur, cei ai abdomenului şi ai pelvisului, trebuie să se relaxeze, astfel încât uterul să poată lucra eficient, împingând fătul afară. Senzaţiile care însoţesc acest proces pot fi resimţite sub forma unui disconfort acut, fie ca dureri extreme.

Are şi durerea un scop!

Efortul naşterii necesită un nivel adecvat de oxigen şi de hrană, pentru ca muşchii să fie folosiţi fără durere. Muşchii forţaţi să lucreze fără oxigen şi fără hrană vor forma şi vor acumula acid lactic, care duce la apariţia durerii. Durerea poate arăta că organismul are nevoie de mai mult oxigen şi hrană. Exact aşa cum în timpul exerciţiilor la sală trebuie să schimbi modul în care faci anumite mişcări, durerile de travaliu pot fi un semnal că trebuie să schimbi modul în care respiri, să relaxezi muşchii sau să te hrăneşti pentru a-ţi ajuta uterul. Dacă nu te-ai pregătit pentru naştere, frica de necunoscut poate fi o problemă importantă; frica determină organismul să secrete hormonii stresului, rezultatul fiind o durere mai mare. Una dintre cele mai eficiente metode de a învinge frica este cunoaşterea simptomelor care apar pe parcursul travaliului şi al naşterii. Este de folos o discuţie cu medicul despre acest subiect.

Controlul natural

Încearcă să nu te bazezi exclusiv pe medicamente pentru a face faţă contracţiilor. Există o varietate de tehnici şi de metode care pot face travaliul mai confortabil şi intervenţia medicală cât mai puţin necesară.

Poziţii în timpul travaliului

Încearcă diferite poziţii pentru a afla care este cea mai confortabilă. Încearcă să te sprijini de perete sau de partenerul de naştere; să stai pe scaun cu faţa la spătar; în genunchi aplecată în faţă şi sprijinindu-te pe mai multe perne; să te aşezi în patru labe (poziţie eficientă în cazul durerilor de spate). S-ar putea să existe momente în care să ţi se pară că te simţi mai bine dacă te întinzi. În acest caz, ajută-te de mai multe perne pe care să le pui sub cap, sub coapse şi între picioare. Modificarea poziţiei te poate ajuta să-ţi ghidezi bebeluşul prin curbura abdomenului inferior şi prin pelvis.
Respiraţia – un nivel adecvat de oxigen este esenţial în timpul oricărui efort, iar naşterea nu face excepţie. Muşchii privaţi de oxigen produc acid lactic, iar acumularea lui poate provoca durere. De asemenea dacă uterul şi placenta nu primesc destul oxigen, se produce suferinţă fetală. De aceea, o respiraţie corectă reprezintă o componentă importantă care garantează desfăşurarea cu succes a unei naşteri. Exerciţiile de respiraţie – numite şi paternuri de respiraţie – se învaţă adesea la cursurile pentru naştere, fiind descrise ca un instrument de distragere a atenţiei de la alte senzaţii din timpul travaliului şi de asigurare a unui nivel adecvat de oxigen. Paternurile de respiraţie nu sunt eficiente în toate cazurile şi pot fi destul de confuze dacă nu le-ai exersat dinainte.

În prima etapă a travaliului

Respiraţia mai lentă poate fi un ajutor în relaxarea ta. Inspiră adânc la începutul şi finalul contracţiilor pentru a spori nivelul de oxigen inhalat. Când respiri încearcă să nu intri în panică sau să nu respiri prea repede (hiperventilaţie) şi nu îţi ţine respiraţia pe perioade lungi de timp.
În ultimele etape ale travaliului când coborârea fătului te face să îţi doreşti să împingi înainte de dilatarea completă a colului, medicul îţi poate recomanda să încerci să respiri scurt şi sacadat, ca şi cum ai dori să menţii un fulg în aer. Această metodă de respiraţie poate fi de ajutor, dacă trebuie să te opreşti din împins când a ieşit capul fătului. În timpul expiraţiei, plămânii nu se mai măresc în volum, iar uterul nu mai este astfel presat când nu este recomandabil să împingi.

Masajul

Poate ajuta la eliminarea tensiunii musculare şi la relaxare. La rândul ei, relaxarea poate spori circulaţia sangvină la nivelul muşchilor, ceea ce garantează faptul că aceştia primesc destul oxigen. Între contracţii, masajul îţi poate oferi o senzaţie tactilă plăcută care ajută la îmbunătăţirea stării de spirit iar, în timpul contracţiilor, îţi poate distrage atenţia. Dacă suferi de dureri în zona lombară, roagă-ţi partenerul de naştere să îţi maseze uşor zona. În special regiunea sacrală (unde coloana vertebrală se articulează cu pelvisul). Aceasta trebuie să traseze cercuri mari cu ajutorul podului palmei, urmate de cercuri mai mici, cu ajutoul degetelor mari.

Tehnici de relaxare

Relaxarea contracarează reacţia automată a organismului la stres. Aceasta reprezintă un răspuns natural de apărare. În timpul travaliului însă, această reacţie automată la stres nu este utilă, pentru că tensionează muşchii şi consumă foarte multă energie; în acelaşi timp, direcţionează fluxul sangvin către organele vitale ale organismului – inimă şi creier, nu către uter.
Efortul mental necesar reducerii ritmului respirator şi relaxării muşchilor poate funcţiona şi ca o modalitate de distragere a atenţiei de la durerea provocată de contracţii. Dacă muşchii sunt relaxaţi, uterul poate să îşi facă mai uşor treaba, pentru că se vor întinde mai uşor când fătul traversează pelvisul.

Sursă: “Sarcina şi Naşterea”, Dr. Anne Deans.

Comments

comments