Cum îi ajutăm pe copii să facă alegeri sănătoase

Nutritie

Uneori poate fi o provocare și pentru părinți să identifice acele produse sănătoase, atunci când se află în fața unui raft cu alimente. Părinții  aleg  adesea  un  produs  doar  pentru  că scrie mare BIO/ Organic, fără să citească ingredientele și valorile nutriționale.

Vestea bună este că nu aveți nevoie de o diplomă în nutriție pentru a crește copii sănătoși. Urmând câteva sfaturi de bază, veți reuși să vă încurajați copiii să mănânce sănătos și să facă alegeri potrivite chiar şi atunci când nu sunteţi  în preajmă. Fiți un model pentru ei și mâncați împreună preparate nutritive. Când încercați să îi învățați obiceiurile alimentare bune, încercați să le fiți cel mai bun exemplu posibil. Alegeți gustări nutritive, mâncați cu toții la masă și nu săriți peste mese. Concret, ce ar trebui să facem pentru a-i ajuta să facă alegeri sănătoase, astfel încât să prefere mâncarea nutritivă?

Alegeți doar alimente nutritive!

În primul rând, puterea stă în mâinile noastre, ale părinților. Noi, părinții, suntem cei care facem cumpărăturile, noi suntem cei care aducem acasă fiecare aliment pe care copilul nostru îl consumă. Vor mânca ceea  ce  este  disponibil  în dulap și în frigider, acasă. Dacă gustarea lor preferată nu este atât de hrănitoare, puteți săo cumpărați doar când în când, astfel încât să nu îi privați de o bucățică de ciocolată sau de o înghețată. Important este însă ca acestea să fie excepții și să încercați să găsiți acea ciocolată sau înghețată de calitate.

Nu săriți peste mic dejun!

Învăţaţi-i pe cei mici să nu sară peste masa de dimineaţă, chiar dacă ea constă într-o banană şi un iaurt. Micul dejun îi ajută să aibă energie pe tot parcursul zilei. Dacă puteți să-i obişnuiţi, de la o vârstă fragedă, să mănânce dimineaţa, ei îşi vor păstra acest obicei toată viaţa.

Țineți cont de preferințele lor!

Din alimentele pe care le oferiți, copiii ajung să aleagă ce vor mânca în funcţie de ceea ce le place şi ce nu. Ei trebuie să aibă ceva de spus   în această privință. Nu insistați să le oferiţi un aliment, un preparat, oricât de sănătos ar fi, dacă îl refuză constant. Din selecțiile pe care le oferiți, permiteți-le să aleagă ce să mănânce și cât de mult vor să mănânce. Acest lucru poate părea o libertate prea mare, însă nu uitați că ei vor alege numai din alimentele pe care le cumpărați și le serviți.

Adaptați meniul copilului, indiferent unde luați masa!

Când luați masa în oraș, copiii vor să mănânce doar pizza, burgeri, paste și desert? Un burger poate fi sănătos, dacă este cu multe legume, salată, fără sosuri, cartofi prăjiți și o chiflă integrală. O pizza cu sos de roșii, mozzarela și multe legume nu este chiar o alegere rea. Astfel, le oferiți și lor bucuria de a mânca un preparat mult dorit, care poate fi și nutritiv. De asemenea, când luaţi masa în oraș, lăsați-i pe să încerce alimente noi; ar putea să vă surprindă cu dorința lor de a experimenta! Puteți începe prin a-i lăsa să încerce puțin din ceea ce ați comandat sau să comandați un aperitiv care i-ar putea tenta. Dacă nu aveți totuși ce să alegeți din meniu, nu veți da niciodată greș cu o supă. Nu uitați însă că și alegerile voastre trebuie să fie unele sănătoase, pentru a fi un exemplu pentru copilul vostru.

Cultivați împreună!

Cultivarea legumelor și a ierburilor aromatice acasă poate fi o modalitate amuzantă de a-i învăța pe copii de unde provin alimentele, încurajându-i astfel să mănânce cât mai variat. Este mult  mai  probabil  să  accepte  o  salată  de crudități sau bastonașe  de  morcovi,  dacă  au ajutat la plantarea şi, apoi, culesul lor din grădină. Dacă nu aveți o grădină, un ghiveci cu plante aromatice la fereastră, poate fi la fel de eficient atunci când preparați o salată sau o porție de paste.

Gătiți împreună!

Copiii au mai multe șanse să devină mai atrași de alimentație, dacă știu să gătească. Faceți-le propriile lor șorțuri și lăsați-i să vă ajute în mod regulat cu mici sarcini în bucătărie. Pe măsură ce devin mai mari și mai încrezători, lasați-i să  își prepare singuri sandvișul pentru școală sau o gustare. Este modalitatea prin care l-am convins și eu pe băiatul meu cel mare să mănânce ridichi și leurdă. Le-a descoperit atunci când a început să își pregătească singur câte o gustare.

Culorile din farfurie

Culorile fac fructele şi legumele mai apetisante. Cu ajutorul lor, putem crea un curcubeu în farfuria celor mici, deci este bine să le oferim zilnic o  varietate  cromatică.  Oferiți-le  copiilor  o gustare colorată de diferite fructe și fructe de pădure sau tăiați legume în forme interesante pentru a le face să pară mai distractive și mai interesante. În familia noastră avem un obicei, să îi spunem așa. Trei zile pe săptămână avem supă în diverse culori – verde (cu broccoli,  mazăre  sau fasole verde), roșie (cu suc de roșii sau sfeclă) și portocalie (cu dovleac, turmeric). La fel procedăm și cu smoothie-urile, le colorăm mereu diferit. Astfel, încerc să îi țin cât mai aproape de fructele și legumele colorate.

Alternativele sănătoase ale produselor din comerț

Înlocuiți ciocolata din comerț cu bomboane raw din unturi vegetale, lapte praf de cocos, pastă de curmale, karob, nuci mărunțite. Puteți prepara împreună cu copiii înghețată din fructe congelate – banane, căpșuni, afine, zmeură, mango, piersici. Pregătiți împreună o pizza din blat de conopidă sau aluat făcut în casă din făină integrală, cu sos de roșii, mozzarela, multe legume. Există o alternativă sănătoasă pentru orice.

 

Comments

comments