Cum îl apropiem pe cel mic de lectură

educatie

Încă de mic, copilul trebuie să intre în lumea poveştilor şi niciunul nu ar trebui privat de povestea de seară. Pe lângă faptul că se face o trecere calmă de la jocul agitat de peste zi la ritualul de culcare, este şi momentul în care sunt atenţi la morala cărţii şi pot înţelege mai bine anumite situaţii.

Preferinţele copiilor legate de alegerea unei cărţi, diferă de la o vârstă la alta, astfel că la vârste mici, copiii preferă cărţile mari, cu imagini colorate, preferabil cu animale, cărţile care pot fi folosite şi la băiţă (impermeabile), sau cele cu pagini groase, lucioase.
Începând cu vârsta de 2 ani, copilul ascultă cu atenţie poveştile citite de părinţi. El începe să înţeleagă rimele, în special dacă acestea sunt amuzante.
Cititul nu trebuie să devină un proces mecanic deoarece ajunge să fie obositor şi plictisitor. Acesta trebuie să capteze în permanenţă atenţia celui mic. Există multe metode de a realiza acest lucru. Trebuie să renunţi la inhibiţii şi să transformi cititul într-un proces distractiv, imitând personajele din lectură (adoptarea unei mimici corespunzătoare, prin sunete, tonalităţi şi voci diferite) iar cititul devine mult mai interesant.
Ar fi bine să îl stimulezi pe cel mic să citească de când începe să descifreze primele litere. Dacă nu face acest lucru singur, poţi apela la trucuri precum: „Nu văd ce scrie aici, îmi poţi spune tu?”, sau, de exemplu, când povestea ajunge la punctul culminant: „Nu mai am timp să-ţi citesc acum. Dacă vrei, termină tu singur!”. Pe de altă parte, poţi stabili un program de lectură, la aceeaşi oră, în fiecare zi. Astfel, se va forma un automatism, iar copilul se va obişnui să citească.
Este important să îţi cunoşti copilul, să îi observi pasiunile, să îl încurajezi să îşi mărească bagajul de cunoştinţe în domeniile care îl atrag, ajutându-l să îşi creeze colecţii de reviste, broşuri sau alte materiale. El va continua singur mai târziu, să caute noi informaţii în librării sau biblioteci.

Un alt mod de a face lectura o experienţă plăcută este să o asociezi cu alte activităţi, şi să citiţi în locuri inedite, cum ar fi de exemplu, în parc. După ce v-aţi jucat sau aţi făcut un picnic, poţi stabili un timp în care să citiţi dintr-o carte.

Lectura sau reproducerea unei poveşti în timpul mesei este utilă atunci când există probleme de alimentaţie, când cel mic refuză să facă baie, sau atunci când nu mai are răbdare şi devine irascibil.

Comments

comments