Cum ne pregătim să devenim părinți

A avea grijă de sănătatea ta și a partenerului de viață înainte de a concepe un copil nu este încă un obicei foarte bine încetățenit, în sensul că nu suntem suficient de informați în această privință. Scopul acestei pregătiri înainte de a concepe un copil este dublu: îmbunătățește starea de sănătate atât a viitoarei mamei, cât și a viitorului tată și reduce comportamentele și factorii individuali care ar putea afecta fătul. Cu alte cuvinte, având grijă de noi din timp ne folosește și nouă, și bebelușului. Iată o serie de sugestii:

1. Efectuarea de exerciții fizice moderate (mai ales dacă serviciul presupune statul la un birou), de două sau trei ori pe săptămână, controlarea cantității de alcool consumate și reducerea sau, și mai bine, eliminarea țigărilor din obișnuințele zilnice. De asemenea, regimul alimentar trebuie să fie echilibrat, să acopere necesarul zilnic de proteine, vitamine, minerale, fibre, carbohidrați, iar consumul de lichide suficient de hidratant (apă, sucuri naturale, supe, ciorbe).

2. Depresia și stările de anxietate au efecte negative din mai multe puncte de vedere: pot duce la riscul de naștere prematură, afectează greutatea fătului la naștere, dezvoltarea cognitivă și afectivă a acestuia. Cu cât depresia este tratată mai din vreme, cu atât consecințele negative se atenuează. Dacă este neglijată și pusă pe seama unei stări trecătoare sau, dimpotrivă, ascunsă bine (din teama sau rușinea de a vorbi cu un terapeut), urmările ei se pot complica. Majoritatea informațiilor pe care le avem se referă la depresia postpartum sau la depresia din timpul sarcinii, însă cele mai multe femei care trec prin stările tipice depresiei au precedente.

3. Un alt detaliu important în perioada preconcepției este controlarea indicelui de masă corporală. Indicele de masă corporală (IMC) se calculează în felul următor: numărul de kilograme se împarte la înălțimea pe care o ai. Valorile IMC-ului indică riscul de a dezvolta boli în funcție de greutatea prea mică sau prea mare. Dacă IMC este sub 18, 5, persoana este subponderală, dacă este între 18,5 și 25, este normoponderală, peste 25, supraponderală, de la 30 începe obezitatea, iar de la 40 obezitatea morbidă (sursă reginamaria.ro).

4. Felul în care abordăm/ gestionăm stresul are și el un rol esențial. Fiecare își știe mai bine sursele de neliniște, însă, odată analizate („Merită sau nu să ne enervăm?“, „Oare nu toate trec?“), avem șanse să obținem un echilibru interior atât de benefic nouă, cât și celui căruia îi vom da viață.

Comments

comments