Cum ţii sub control starea de greaţă din timpul sarcinii

sarcina-1-august-2015

Cu sau fără vomă, senzaţia de greaţă din perioada sarcinii este unul dintre cele mai neplăcute simptome. E adevărat că există şi situaţii în care ea nu apare şi că, la un moment dat, dispare – în cazul majorităţii femeilor, la sfârşitul primului trimestru de sarcină sau între săptămânile 12 şi 14. Iată ce trebuie să faci când te confrunţi cu astfel de neplăceri.

Când sunt motive să te sperii

Greţurile de dimineaţă foarte puternice, caracterizate prin incapacitatea de a reţine în stomac orice fel de aliment sau lichid ingerat, poartă numele de „hyperemesis gravidarium“ („hyper“ = peste, „emesis“ = a vomita). Deshidratarea este unul dintre cele mai importante efecte secundare. Prin urmare, dacă pierzi în greutate, ameţeşti sau leşini, trebuie să consulţi medicul cât mai repede!

Nu te lăsa dominată de panică!

Stările de greaţă uşoare, prezente nu numai dimineaţa, ci şi în alte momente ale zilei, nu trebuie să te sperie. Dacă dormi mai mult, dacă încerci să te relaxezi şi să nu te mai stresezi, panica dispare. Modul în care îţi controlezi emoţiile este foarte important în general şi, mai ales, acum. Atunci când eşti foarte tensionată, de exemplu, nu e aşa că simţi cum îţi bate inima din ce în ce mai tare, ai noduri în gât şi o senzaţie de apăsare în stomac? Iar când eşti liniştită, nu te doare nimic?

Mănâncă mai puţin şi mai des!

Cinci, şase mese pe zi sunt suficiente. Atenţie, însă! Ele trebuie să fie consumate în cantităţi mici. Nivelul scăzut de zahăr din sânge poate accentua starea de greaţă. Ideal este să ai la tine mereu ceva de ronţăit, de exemplu, biscuiţi simpli. Şi încă ceva: senzaţia de rece împrospătează. Încearcă acadelele îngheţate, pe care le poţi prepara chiar tu, acasă. Cele mai bune sunt cele din pulpă de pepene. Nu folosi, ca ingrediente, fructe cu potenţial alergen!

Evită alimentele picante sau prăjite!

Dacă îl vezi pe soţul tău consumând în faţa ta asemenea preparate, roagă-l să n-o mai facă! Este esenţial să comunici cu el şi să exprimi foarte clar ceea ce nu-ţi prieşte. Iar dacă mirosul de mâncare gătită, cafea, produse de curăţat sau îngrijire parfumate te deranjează, singura soluţie este să te fereşti de ele. Şi pentru că am pomenit de produse de curăţare, înlocuieşte-le pe cele vechi cu unele ecologice, netoxice. Este un prim pas perfect pentru crearea unui mediu sănătos pentru tine şi familia ta.

Când e recomandat să consumi lichide

Vomatul te poate deshidrata, ceea ce nu e bine nici pentru tine, nici pentru copilul tău.
Pe de altă parte, există şi situaţia în care, câteodată, dacă bei lichide, vomiţi şi mai mult. Sucul de fructe, cum ar fi cel de mere sau de portocale, îţi poate face rău la stomac, mai ales dacă nu ai mâncat nimic înainte. Nici să bei prea mult şi prea repede nu este recomandat. În consecinţă, consumă lichide între mese, nu în timp ce mănânci, pentru a evita senzaţia de saturaţie.

Ia vitaminele prenatale în timpul celei mai consistente mese!

Vitaminele prenatale pot fi deranjante pentru stomac, chiar dacă nu suferi de greţurile de dimineaţă. Dacă ai probleme cu indigestia, poţi încerca nişte multivitamine ce conţin agenţi emolienţi şi/ sau antiacizi. În cazul în care nu poţi înghiţi o pastilă mai mare, încearcă multivitaminele care se mestecă. Dar preferabil este să vorbeşti cu medicul tău înainte de a alege varianta finală.

Aer, aer, aer!

Fie că e vorba să dormi cu geamul deschis, să te plimbi în parc sau să stai pur şi simplu pe o bancă, contactul cu aerul curat face minuni. Profită cât mai mult de natură – de briza mării dimineaţa, dacă mergi la mare, de prospeţimea peisajelor montane, dacă pleci la munte. Iar dacă stările de greaţă apar şi în timpul călătoriei spre destinaţia respectivă, există, în farmacii, nişte brăţări speciale pentru răul de maşină. Odată fixate, ele exercită o anumită presiune asupra unui punct sensibil situat la aproximativ două degete de la baza mâinii. Avantajul major al acestor accesorii constă în faptul că nu au efecte secundare.

Pasta de dinţi, duşmanul din baie

Nu-i aşa că până a rămâne însărcinată pasta de dinţi era prietena ta cea mai bună, iar acum ţi se face rău numai când o vezi? Te deranjează gustul ei? Schimb-o cu una pe bază de extracte naturale. Periajul în sine îţi creează un disconfort? Fă-l mai repede, mai delicat, foloseşte o periuţă de dinţi cu peri moi şi nu îţi peria limba.

Noutăţi în atenuarea greţurilor

Mirosul de mentă sau de lămâie proaspăt tăiată sunt remedii cunoscute deja. Mai nou, unele femei, în special în America, încearcă acupunctura, ca metodă de atenuare a stărilor de vomă. Unii cercetători sunt, însă, reticenţi în aplicarea ei, informează site-ul de specialitate sfatulmedicului.ro. De aceea, este recomandat să consulţi medicul şi să-i relatezi amănunţit toate simptomele pe care le ai.
IMPORTANT!
Starea de greaţă nu apare doar dimineaţa. Ea poate interveni în orice moment al zilei, însă e mult mai greu de suportat pe stomacul gol sau dacă ai glicemia scăzută.

Text: Anca Hromadnik
Sursă: Sarcina ta pas cu pas. Ghid complet pentru viitorii părinţi, Tori Kropp, Editura Polirom

Comments

comments

1 Raspuns to “Cum ţii sub control starea de greaţă din timpul sarcinii”