Etapele somnului

sfatul-medicului-48

Te întrebi îngrijorată de cât somn are nevoie copilul tău, care sunt diferitele etape de somn, pentru a înţelege mai bine somnul şi tulburările de somn, pentru a-ţi ajuta bebeluşul, copilaşul sau copilul ceva mai mare?

Diferitele etape ale somnului

Somnul poate fi considerat că apare în 2 stări diferite care alternează în cicluri şi reflectă diferitele niveluri ale activităţii creierului. Activitatea creierului în timpul somnului a fost măsurată prin folosirea unei electroencefalograme (EEG) care poate măsura tiparele de somn şi poate stabili variatele etape ale somnului prin care trecem. Cercetările au stabilit cum creierul este încă activ în timpul somnului şi că anumite etape şi procese care apar în timpul somnului sunt cruciale pentru evoluţia noastră fizică, mentală şi emoţională.
În funcţie de unde te afli în ciclul de somn când te trezeşte piticul, vei stabili cât îţi este de uşor să te dai jos din pat să ai grijă de el şi câte de bine vei mai funcţiona ziua următoare. Citeşte mai jos pentru mai multe detalii.
Fiecare etapă este caracterizată prin tipuri diferite de activitate a undelor cerebrale. Somnul consistă în somn de tip non-mişcare rapidă a ochilor (NREM) şi somn de tip mişcare rapidă a ochilor (REM).

Somnul profund NREM

NREM este împărţit în patru etape care progresează de la somnolenţă şi somn superficial la somn profund:
Etapa I (somn superficial)
Etapa 2
Etapa 3 şi 4 (somn profund)
Uneori, pe măsură ce progresăm de la somnolenţă la somnul mai adânc, putem experimenta un tresărit brusc sau o senzaţie de cădere care ne face să ne trezim. Acestea sunt spasme ale somnului şi sunt normale; se crede că este o trăsătură genetică moştenită de la străbunii noştri care dormeau în copaci. Era un mecanism de siguranţă pentru a ne asigura că nu cădem în ghearele tigrilor uriaşi! Dacă îţi legeni bebelul, acesta poate trece mai uşor peste spasmele somnului. Etapele de somn NREM şi REM rulează una după alta tot timpul nopţii. Etapele I, II, III şi IV sunt urmate de somnul REM.

Un ciclu complet de somn, de la debutul etapei I la finalul somnului REM, durează cam 1 oră jumate la adulţi şi 60 de minute la un bebeluş în vârstă de 6 luni.
Tiparul de somn progresează de la etapa 1 la etapa 4 şi apoi se întoarce la etapa 3, urmată de etapa 2. În acest punct, în loc să se mute în etapa 1 şi să ne trezim, intrăm în somnul REM. Reintrăm în etapa 2, etapa 3 şi etapa 4 şi procesul este repetat în 4 sau 5 cicluri.

Somnul în etapa 1 este o fază de tranziţie între starea de veghe şi somn şi este un somn superficial în timpul căreia poţi fi uşor trezit. Începe imediat după ce adormi şi în timpul scurtelor perioade de trezire între etapele de somn şi acoperă cam 5-10% din timpul total de somn. Este normal să te trezeşti în timpul acestei etape de somn şi cu toţii o facem în timpul nopţii, numai că ne amintim doar trezirile complete, cum at fi un sunet neobişnuit sau mirosul de fum. Aceste treziri scurte sunt un mecanism de siguranţă şi ne uităm inconştient să vedem dacă există vreun pericol în mediul înconjurător. Nu putem preveni aceste treziri, căci ele sunt normale. Dar pot fi o problemă la copii, căci ei nu ştiu să se liniştească şi să readoarmă singuri, ci au nevoie de un părinte, sau să se hrănească, dacă au învăţat să asocieze aceste ajutoare externe cu adormirea. Adormirea este un comportament învăţat şi încurajarea micuţilor să adoarmă independent este unul din cele mai utile lucruri pe care un părinte îl poate învăţa pe copilul său pentru a preveni sau soluţiona problemele de liniştire sau de trezire.

Etapa 2 a somnului este un somn superficial care acoperă 50% din somnul total. Este uşor să trezeşti pe cineva în această etapă de somn şi să te trezeşti chiar tu pentru a avea grijă de bebe.

Pe măsură ce intri în etapa 3 a somnului devine mai greu să te trezeşti sau să trezeşti pe cineva. Dacă trezeşti pe cineva în această etapă de somn, persoana în cauză nu-şi va aminti nimic.

În etapa 4 a somnului ritmul cardiac şi respiraţia încetinesc, tensiunea scade, corpul este nemişcat şi încetează mişcarea muşchilor şi a ochilor. Este greu să te trezeşti din etapa 3 şi 4 a somnului şi te vei simţi ameţită şi dezorientată. Somnul profund este atunci când copiii experimentează coşmarurile, somnambulismul sau “udarea patuţului”.

Comments

comments