Există speranţă!

povestea-lunii-ianuarie

Salvaţi Copiii România este o organizaţie neguvernamentală, de utilitate publică, non-profit care, din 1990 militează activ pentru drepturile copilului si protectia copilului în România. Gabriela Alexandrescu, Preşedinte Executiv al organizaţiei ne-a oferit pe larg răspunsuri la cele mai arzătoare întrebări.

1. Sunteţi peste tot în România. Cum v-aţi dezvoltat, ce susţinere aţi avut?

Organizaţia a luat naştere în aprilie 1990, cu scopul de a dezvolta programe prin care copiii să ajungă o prioritate pentru statul român, aşa cum ar fi fost firesc. Erau vremuri sumbre, şi este suficient să ne amintim, în acest sens, de realitatea dramatică a sistemului de protecţie a copiilor, ilustrată frecvent şi fără niciun fel de cosmetizare de presa străină de atunci.
Faptul că am reuşit să trecem cu bine de acea perioadă de început, că am reuşit să avem o contribuţie importantă la schimbarea unui sistem învechit şi subuman, până la urmă, s-a datorat şi sprijinului acordat de colegii noştri de la Radda Barnen (Salvaţi Copiii Suedia), al căror know-how a fost replicat în contextul românesc al începutului de ani ‘90.

2. Pe scurt, sunteţi o organizaţie care se ocupă cu protecţia drepturilor copiilor. Pe larg, cum faceţi asta, mai exact?

Într-adevăr, suntem o organizaţie dedicată apărării drepturilor copiilor, parte din cel mai mare asemenea ONG existent la nivel global, Save the Children International. Practic, ce încercăm noi să facem este să venim în ajutorul tuturor copiilor aflaţi în situaţii dificile – copiii din comunităţile dezavantajate, copiii victime ale violenţei, exploatării prin muncă, traficului sau neglijării, copiii refugiaţi, cu dizabilităţi etc. Aşadar, problematici foarte diferite, ce necesită abordări diferite.

3. În România, adevărul doare. În mai mult de 63% dintre familii, violenţa reprezintă o realitate cotidiană. Cum îi ajută Salvati Copiii pe cei care se confruntă cu această problemă?

Faptul că, în multe situaţii, lovirea copiilor şi umilirea par să funcţioneze, i-a făcut pe mulţi părinţi să creadă că pedepsirea copiilor în acest fel este benefică pentru toată lumea: copiii sunt educaţi, părinţii îşi fac datoria, problemele dispar. În realitate, a lovi şi a umili un copil generează nenumărate consecinţe negative atât pentru dezvoltarea psiho-emoţională a copilului, cât şi pentru calitatea relaţiei părinte-copil.

Iar aici intervenim noi, prin serviciile de consiliere directă oferite gratuit prin cinci centre de consiliere pentru părinţi (deschise în Bucureşti, Iaşi, Timişoara, Târgu Mureş şi Suceava) şi Centrul de Educaţie Emoţională şi Comportamentală pentru Copii din capitală. De asemenea, Salvaţi Copiii a lansat recent o platformă de informare şi consiliere on-line, site-ul www.parintibuni.ro, unde o echipă numeroasă de psihologi este pregătită cu sfaturi de parenting pozitiv şi de depăşire a situaţiilor de criză fără a folosi violenţa.

4. Cum poate un om obişnuit să vină în sprijinul organizaţiei?

În general, oricine ne poate sprijini fie din postura de donator, fie din cea de voluntar. Pentru a-şi continua activitatea, Salvaţi Copiii România depinde în mare parte de donaţii şi sponsorizări, acestea reprezentând mai mult de o treime din totalul veniturilor noastre anuale. Suntem printre puţinele organizaţii în care orice donaţie sau cheltuială este atent monitorizată. Toate rapoartele noastre financiare sunt publice şi încercăm să comunicăm orice acţiune notabilă, ştiind că pentru susţinătorii noştri este foarte important să ştie că donaţia făcută şi-a îndeplinit scopul, să afle dacă, prin efortul lor, au contribuit într-adevăr la îmbunătăţirea vieţii copiilor.

5. Povesteşte-ne pe scurt despre campaniile pe care le desfăşuraţi.

Salvaţi Copiii România are trei mari priorităţi: reducerea mortalităţii infantile, creşterea accesului la educaţie a copiilor din grupuri vulnerabile şi protecţia copiilor împotriva violenţei, abuzului şi traficului. În fiecare an, lansăm câte o campanie pe fiecare dintre aceste trei coordonate. Chiar acum suntem în plină campanie de strângere de fonduri pentru echiparea maternităţilor cu aparatură performantă. Campania, intitulată „Un gest pentru o viaţă”, este menită să atragă donavii atât de la persoanele fizice, care ne pot ajuta trimiţând un SMS în valoare de 2 euro la 8833, cât şi de la cele juridice, prin redirecţionarea a 20% din impozitul pe profit către organizaţia noastră, în condiţiile în care, altfel, această sumă ajunge în conturile statului.
Putem spune că reducerea mortalităţii în rândul nou-născuţilor este prioritatea noastră numărul 1, în condiţiile în care ne situăm pe primul loc în clasamentul european al morbidităţii în rândul nou-născuţilor, cu o rată dublă faţă de media de pe continent (8,5 la mie, faţă de 4,1 la mie). În ţara noastră, principala cauză de mortalitate infantilă a devenit prematuritatea, ceea ce este de neconceput, dacă ne gândim că 90% din copiii prematuri supravieţuiesc în ţările dezvoltate, iar în regiunile slab dezvoltate 90% din aceşti copii mor.

Comments

comments