Fumatul în timpul sarcinii

sarcina-16

Fumatul este una dintre cele mai puternice cauze ale problemelor de sănătate în sarcină. Monoxidul de carbon şi nicotina furnizate de ţigări traversează cu uşurinţă placenta, regăsindu-se în concentraţii mai mari în sângele fetal decât în cel al mamei. Copiii mamelor care fumează au o greutate mică la naştere şi sunt mai vulnerabili în faţa unor infecţii sau în faţa bolilor. Îngroşarea placentei ar putea reprezenta un alt efect al fumatului în timpul sarcinii, şi riscul de avort spontan apare şi el în aceste cazuri.

Ce poţi face?

Alege o strategie. O dată ce te-ai hotărât să renunţi şi ţi-ai pus în minte o anumită dată sau oră, ar fi foarte bine să te gândeşti şi cum vei realiza acest lucru. Al doilea aspect la care trebuie te gândeşti este dacă vrei să renunţi brusc la fumat sau treptat. Ideal ar fi fost să fi renunţat înainte de a rămâne însărcinată, dar dacă sarcina a fost neplanificată sau, pur şi simplu nu ai putut renunţa, ar fi bine să o faci cât mai repede.

Este important ca cei din jurul tău să-ţi fie alături.

Să renunţi la fumat nu este deloc uşor, de aceea este bine să te foloseşti de prezenţa oamenilor dragi. Nu aştepta ca sprijinul cunoscuţilor şi al familiei să vină spre tine, cere pur şi simplu ajutorul atunci când te simţi neputincioasă. Cu atât mai mult, dacă prietenii şi familia ta fumează la rândul lor, ar trebui să fie înţelegători. În acest caz, îi poţi ruga să nu fumeze în prejma ta sau să nu lase ţigările la îndemână pentru ca tu să fii în pericolul de a le găsi într-un moment de slăbiciune.

Vorbeşte cu medicul tău.

Indiferent de abordarea pe care o alegi, o discuţie cu medicul tău poate face diferenţa dintre succes şi eşec. Dacă încerci să renunţi cu ajutorul unui substitut pentru nicotină, doctorul îţi poate recomanda un program de consiliere sau măcar să-ţi ofere câteva cuvinte de încurajare. Dacă, pe de altă parte, ai nevoie de un adjuvant pentru a te lăsa de fumat, medicul poate găsi acel supliment alimentar, plasture sau altă metodă farmaceutică care să fie potrivită organismului tău, să ofere un real ajutor şi, mai ales, să nu afecteze în niciun fel dezvoltarea fătului.

Nu renunţa!

Ai o strategie. Ai o motivaţie. Partenerul tău, doctorul, şi un grup de suport, prieteni sau familie care îţi sunt alături. Acum totul depinde de tine! Trebuie să fii mai puternică decât nevoia de nicotină. Dacă reuşeşti să treci cu bine două săptămâni fără ţigări, nevoia se va diminua din ce în ce mai mult. Dar dacă totuşi cedezi, nu te culpabiliza. Gândeşte-te că o zi în care ai reuşit să nu fumezi reprezintă o zi în care bebeluşul tău nu a fost intoxicat, iar o săptămână este deja un target foarte mare. Cel mai adesea gândul la ţigară va persista mult timp înainte de a-l lăsa cu totul deoparte.

Comments

comments