Imunitatea în timpul sarcinii

Ai aflat că ești însărcinată, ești fericită, dar trebuie să ții cont că pe perioada gravidității ai nevoie de o mai bună rezistență fizică și energie, de un aport de vitamine și minerale, și de aceea este necesară o creștere a imunității.

În primul rând, dieta alimentară ar trebui să fie una echilibrată și bogată în vitamine esențiale și oligoelemente. De aceea mănâncă mai multe fructe, legume, fructe de pădure și verdețuri proaspete. Eliminați, sau măcar reduceți, alimentele picante, prăjelile, cafeaua, alcoolul, alimentele foarte grase sau cu aport ridicat de sodiu. Consumați multe produse lactate deoarece ele satisfac nevoile viitoarei mame și a copilului ei, fiind principalele surse de calciu.

Luați vitamine speciale pentru femeile gravide, dacă v-au fost recomandate de medicul dumneavoastră, și nu uitați de acidul folic. Această vitamină are un rol extrem de important în formarea celulelor, şi mai ales a celor roşii. Atunci când nu este prezent în cantitate suficientă în dieta zilnică, se poate ajunge la anemie şi alte probleme. Pentru femeile însărcinate însă este şi mai important, întrucât previne defectele congenitale la bebeluşi, cum ar fi spina bifida şi alt defect de tub neural, malformaţii faciale precum buza de iepure sau gura de lup.
Pentru femeile însărcinate, acum mai mult ca niciodată este nevoie de odihnă, pentru că pe perioada somnului corpul capătă putere. Pentru femeile gravide, un somn de noapte bun este deosebit de important. În timpul sarcinii, o femeie ar trebui să doarmă cel puțin 8 – 9 ore.

O plimbare în aer curat este necesară pentru sănătatea fătului și starea dumneavoastră de bine. Puteți efectua exerciții fizice speciale pentru femeile gravide, dar mai întâi trebuie să vă consultați cu medicul dumneavoastră. Aceste exerciții permit eliminarea treptată a stărilor de disconfort și durere pe ambele părți ale abdomenului, se vor consolidându-se astfel aceste grupe musculare, de mare folos la naștere.

La final, nu uitați că legătura unică atât la nivel fizic cât şi emoţional, dintre mamă şi făt se creează încă din perioada prenatală. Anxietatea, depresia sau oboseala sunt resimţite ca stări ostile ce induc disconfort celui mic, mai ales în condiţiile în care în timpul sarcinii, imunitatea scade deoarece organismul trebuie să fie mai puţin agresiv pentru a proteja infantul.

Tocmai de aceea, evitarea stresului şi menţinerea unei gândiri pozitive au un impact vital nu doar asupra mamei, dar şi asupra bebeluşului.
Cu alte cuvinte, în sarcină nu trebuie să aștepți să te ajute natura. Pune tu umărul la treabă și întărește-ți sistemul imunitar prin 5 modalități ușor de urmat:
1. Ia polivitamine prenatale. Acidul folic (necesar pentru dezvoltarea optimă a sistemului nervos și a coloanei vertebrale la făt), fierul (pentru combaterea anemiei), iodul (previne apariția bolilor tiroidei la bebeluș), complexul vitaminic B (reglează activitatea enzimelor ce controlează reacțiile chimice din organism și duce la creșterea și dezvoltarea armonioasă a fătului), toate te vor ajuta să suplinești rezervele care devin insuficiente când ești însărcinată.
Atenție! Nu lua vitamine fără să consulți un medic în prealabil. Pe baza istoricului medical, îți va prescrie ce e mai potrivit pentru tine.

2. Ține o dietă adecvată. Să nu crezi că dacă iei vitamine ai voie să mănânci la fast-food de șapte ori pe săptămână. Aceste comprimate doar suplinesc unele lispuri ale organimsului, dar nu înlocuiesc un regim alimentar variat. Mănâncă multe fructe și legume bogate în fibre și vitamine. Sunt ușor de digerat și îți oferă un plus de energie indispensabil în sarcină, când funcțiile organismului lucrează din greu pentru a avea grijă de două persoane – tu și micuțul din burtică.

3. Hidratează-te corect. Cei 2,5-3 litri de apă pe zi sunt mai mult decât necesari în sarcină, mai ales că organismul tău reține apa în țesuturi când esti gravidă. Ai grijă însă, dacă apa simplă nu te inspiră, bea și alte lichide precum ceaiurile din plante (prescrise de medic), neîndulcite, apa cu lămâie sau sucurile naturale (cele din mere, morcovi sau citrice sunt ideale și îți taie și grețurile de dimineață). Sub nicio formă să nu incluzi pe lista ta cu lichide băuturile carbogazoase, cafeaua sau alcoolul.

4. Fă mișcare moderată. Efortul fizic în exces în timpul sarcinii nu este indicat. În schimb, o plimbare în ritm lejer sau exercițiile yoga ori Pilates sunt binevenite. În general, exercițiile de stretching relaxează, întăresc musculatura și pregătesc corpul pentru o naștere ușoară.

5. Gândește pozitiv. Gândurile negre atrag după ele depresia. De aici și până la îmbolnăvirea organismului nu mai e cale lungă. Oboseala, surmenarea, nopțile nedormite, anxietatea, furia, toate își dau mâna și ajută la slăbirea sistemului imunitar. Chiar dacă problemele de la serviciu sau cele din viața personală nu-ți dau pace, gândește-te că și cel mic simte stările ostile prin care treci și nu se va simți confortabil. Dacă nu pentru tine, atunci fă un efort pentru bebeluș și ia-o mai ușor cu toate.

Comments

comments