Îndulcitorii artificiali vs îndulcitorii naturali

sfatul-medicului-iunie-2016

Știai că sucraloza (E955) este un îndulcitor artificial obținut în timpul procesului de creare a unui insecticid? Dar că mierea de hrișcă are cea mai mare cantitate de antioxidanți? Este bine să știm cât mai multe atât despre îndulcitorii artificiali, cât mai ales despre cei naturali. Pentru a alege corect produsele cu care ne hrănim!

Dacă, recent, doamna dr. Bratu Maria Daniela, medic homeopat, diabetolog, nutriţionist şi endocrinolog, ne-a explicat care este mersul zahărului în organism din momentul în care îl ingerăm, ce consecințe are el asupra noastră și cum putem ține sub control „micile plăceri vinovate“, în numărul acesta aflăm tot ce trebuie să știm despre îndulcitori, artificiali și naturali.

Îndulcitorii artificiali

Nici un studiu nu a demonstrat 100% că îndulcitorii artificiali sunt cancerigeni. Dar, dacă se depășește doza zilnică recomandată există în lumea medicală multe polemici legate de acest subiect. Iată, mai jos, care sunt acești îndulcitori, ce conțin și ce efecte adverse au:

Aspartamul
– este folosit de peste o sută de ani;
– conține feninalalină și acid aspartic;
– puterea de îndulcire este de 180 de ori mai mare decât a zahărului și conține doar 4 kilocalorii pe gram;
– există sub formă de pudră sau de tablete;
– se folosește, de preferat, doar în preparate, pentru că la 100 de grade își pierde puterea de îndulcire.
Efecte negative: dureri de cap, depresie, creșterea apetitului.

Zaharina
– își conservă proprietățile la copt, deci poate fi folosită la coacere;
– puterea de îndulcire este 300/500 de ori mai mare decât a zahărului;
– consumul nu trebuie să depășească 5 miligrame/kg corp/zi (pentru că poate declanșa reacții alergice, poate induce dureri de cap, dificultăți de respirație, erupții).
Ciclamatul de sodiu (E952)
– folosit ca aditiv alimentar, dar nu trebuie să depășească 11 mg/kg corp/zi;

Sucraloza (E955)
– maximum 5 mg/kg corp/zi;
– este un îndulcitor nou, descoperit recent, în timpul procesului de creare a unui insecticid;
– conține foarte multe calorii, pentru că este de 600 de ori mai dulce decât zahărul, însă clorul este considerat component cea mai periculoasă a sucralozei;
Efecte adverse: tulburări gastro intestinale, balonări, diaree, greață, flatulență, iritații ale pielii, erupții, prurit, palpitații, anxietate, depresie.

Acid sulfam K
– sub formă de pudră albă, iar gustul dulce este apropiat de cel al zaharozei, la concentrații mici;
– maximum 15 mg/kg corp/zi.
Deci în cazul îndulcitorilor artificiali, trebuie respectată o anumită cantitate, pentru că dacă se depășește doza, devin periculoși.

Senzația de dulce
În momentul în care gustul dulce ajunge pe papila gustativă, pancreasul începe deja să secrete insulină. Fără să știe că e zahăr! Iar insulina are tendința de a scădea zahărul (glucoza). Dacă noi consumăm alimente care nu conțin glucoză, glicemia nu ne crește, dar secreția de insulină din pancreas există, și-atunci scade glicemia, iar în momentul în care nivelul ei ajunge sub 60, simți nevoia să mănânci sau să bei ceva care conține zahăr.

Îndulcitorii naturali

Îndulcitorii naturali sunt recomandați tuturor persoanelor, inclusiv femeilor însărcinate. Consumul de îndulcitori artificiali este riscant în perioada sarcinii.

Stevia
– autorizată în Europa din 2011, sub formă de aditiv alimentar;
– este comercializată sub formă de pudră sau sub formă lichidă;
– provine dintr-o plantă din America de Sud, numită Stevia rebaudiana;
– nu conține calorii, iar puterea de îndulcire este de 100/300 de ori mai mare față de a zăhărului (2 gr de stevie este echivalentul a 200 gr de zahăr);
– poate fi folosită atât în preparate reci sau calde, până la 180 de grade;
– nu crește glicemia și, în același timp, scade aportul caloric zilnic (detaliu important pentru diabetici – inclusiv pentru gravidele cu diabet zaharat sau gravidele cu obezitate).
Se pare că stevia reduce și hipertensiunea arterială. În timpul unor studii efectuate în China s-au utilizat 500 mg de extract de stevie de 3 ori pe zi și s-a observat o scădere a presiunii sistolice cuprinsă între 12-15 milimetri coloană de mercur. Mai mult, se pare că are și un efect antiinflamator și de creștere a imunității, este activă împotriva stafilococului auriu, bacilului difteric și a candidozei.
Xylitolul
– este un carbohidrat cu structură cristalină care se găsește în toate fructele și legumele;
– în mod normal un adult consumă câteva sute de miligrame de xylitol din legume și fructe, până la 1, 2 grame pe zi;
– organismul nostru produce zilnic 5, 10 grame de xylitol;
– în comerț se găsește xylitolul din coajă de mesteacăn și din cocean de porumb;
– se folosește ca substituent al zahărului în preparatele alimentare, pentru că are un indice glicemic mic, în jur de 7;
– se folosește în aceeași concentrație ca și zahărul;
– reduce riscul aportului caloric și are un efect bun în prevenirea cariilor dentare.
Atenție, consumat în cantități nelimitate, poate provoca diaree!

Siropul de agave
– o cană are în jur de 960 de kilocalorii, conține 90% fructoză, iar indicele glicemic este între 15 și 27%;
– o cană de zahăr poate fi înlocuită cu două linguri de sirop de agave;
– poate fi de mai multe tipuri, siropul de agave bio fiind cel recomandat (nu conține fructoză în cantitate mare, ci în jur de 50-55%);
– siropul de agave obținut prin procesare termică, enzimatică și chimică este mai dăunător decât zahărul, deoarece conține fructoză în procent de 90%.

Mierea de albine
– o cană de miere conține în jur de 960 de kilocalorii;
– conține glucoză, fructoză, iar cantitatea de antioxidanți variază în funcție de tipul de miere;
– mierea de hrișcă are cea mai mare cantitate de antioxidanți, cea de tei cea mai puțină;
– este la fel de dulce ca zahărul, iar indicele glicemic este mare, peste 50%, deci nu este indicată bolnavilor care au diabet zaharat.

Mierea organică de Manuka
– este un tip de miere obținută dintr-o rezervație naturală din Noua Zeelandă, provenind din nectarul florilor arbustului de Manuka;
– are proprietăți antibacteriene, antivirale, antioxidante, antiseptice și antifungice;
– gustul este picant și puternic, ușor mentolat;
– se găsește în magazinele Bebe Tei.

Siropul de porumb
– o cană are în jur de 160 de kilocalorii;
– conține 55% fructoză și 45% glucoză;
– este mai puțin dulce decât zahărul;
– în cazul în care consumul de sirop de porumb este mare poate duce la obezitate.

Zahărul din nucă de cocos
– are indice glicemic mic (în jur de 24, 5 kilocalorii);
– o cană are aproximativ 720 kilocalorii;
– este la fel de dulce ca zahărul, însă este mai scump;
– are un gust ușor caramelizat.

Siropul de melasă
– o cană conține 960 de kilocalorii (50 % glucoză, 50 % fructoză);
– melasa neagră are cantitatea cea mai mare de antioxidanți din toți îndulcitorii naturali;
– indicele glicemic este cam de 70%;
– are o aromă distinctă, ușor amăruie;
– o cană de zahăr poate fi înlocuită cu o cană și-o treime dintr-o cană de melasă;
– conține cantități importante de vitamine, minerale, calciu, magneziu, potasiu, fier, B2, B6.

Zahărul brun
– conține melasă (prin urmare are și calciu și fier în cantitate mare);
– o cană are 720 de kilocalorii;
– este mai puțin dulce decât zahărul tos.

Dr. Bratu Maria Daniela, medic homeopat, diabetolog, nutriţionist şi endocrinolog
Estetiq Medical Center
Adresă: str. Romulus nr. 35, sector 3 (a v-a stradă la dreapta din Piața Unirii pe Calea Călărași)
Telefon: 021. 323. 44. 05

Foto: https://stocksnap.io,
commons.wikimedia.org

Comments

comments