Introducerea hranei complementare în alimentația sugarului

Nutritie

Pentru spaţiul european, Organizația Mondială a Sănătății recomandă ca diversificarea alimentaţiei să înceapă în jurul vârstei de șase luni.

Introducerea alimentației complementare prea devreme poate atrage după sine o serie de probleme, cum ar fi:

o Înlocuirea laptelui matern cu alimentele solide poate afecta producţia de lapte și, implicit, aportul nutritiv de care are nevoie copilul.
o Sugarii sunt expuși la agenți patogeni microbieni prezenți în produsele alimentare și fluide, care pot fi contaminate, crescând astfel riscul de boli diareice, detaliu ce poate duce la malnutriție.
o Există, de asemenea, riscul de scaune moi, tranzit îngreunat și reacții alergice din cauza imaturității sistemului digestiv.

La ce vârstă ar trebui să se introducă alimentele solide?

De la naștere până la vârsta de 6 luni, hrana copiilor ar trebui să constea, în mod exclusiv, în laptele matern (asta presupune să nu fie introdus niciun alt aliment sau lichid în alimentație) și să fie hrăniți „la cerere“ (de fiecare dată când aceștia doresc, zi și noapte). La vârsta de 6 luni, este recomandat să se introducă o varietate de alimente sigure și nutritive pentru a completa alăptarea și să se continue alăptarea până aproape de vârsta de 2 ani sau chiar peste. Vârsta de 6 luni a fost stabilită ca fiind optimă pentru a începe diversificarea, în urma unor îndelungate cercetări, făcute pe grupe de populație la nivel mondial, atât pe copii alăptați, cât și pe copii hrăniți cu lapte praf. În ambele situații, Organizația Mondială a Sănătății a ajuns la concluzia că vârsta de 6 luni este optimă pentru introducerea hranei solide.

Introducerea apei

Din prima zi de diversificare se poate introduce și apa. Copiii au nevoie de cel puțin 400-600 ml pe zi de fluide suplimentare (în plus față de 200-700 ml/ zi de apă care este estimat să vină din lapte și alte alimente) într-un climat temperat. Cantitatea de apă, pe care copiii o consumă, crește treptat, începând cu 20-30 ml pe zi în primele zile de diversificare. Pe măsură ce se dezvoltă, de la o lună la alta, copiii vor începe să consume din ce în ce mai multă apă, ajungând la aproximativ 300-400 ml de apă pe zi, în jurul vârstei de 8-9 luni.
Fructe sau legume ca prim aliment introdus?
Deși mulţi pediatri recomandă să se introducă legumele înainte de fructe, nu există nici o dovadă că e posibilă dezvoltarea unei aversiuni faţă de legume, în cazul în care vor avea prioritate fructele. Copiii se nasc cu o preferință pentru gustul dulce, iar ordinea introducerii produselor alimentare nu schimbă acest lucru. Sunt specialiști care spun că fructele ar trebui introduse mai întâi, astfel încât copilul să se bucure de primele sale produse alimentare și să nu respingă solidele. Majoritatea părinților aleg să înceapă diversificarea cu legume, asociate cu carne de pui/curcan sau cereale integrale –orez, mei, cous-cous.

Ce consistență ar trebui să aibă primele mese ale bebelușului?

Indiferent cu ce alegeți să începeți diversificarea, introduceți un aliment nou o dată la 2-3 zile, pentru a testa eventuale alergii. Alimentele ar trebui să fie cât mai moi, lichide, cât mai apropiate ca textură de cea a laptelui (pentru aceasta puteți folosi supa în care au fiert sau lapte). Pe parcurs, le modificați consistența şi cantitatea treptat, raportat la nevoile şi cerinţele celui mic. Sugarii pot mânca piure, supe-creme, administrate cu lingurița. În diversificarea clasică, în jurul vârstei de 8 luni, majoritatea copiilor pot mânca ținând bucăți de mâncare în mânuțe – bucăți de fructe sau legume cu textură adecvată vârstei. În jurul vârstei de 12 luni, cei mai mulţi dintre copii pot mânca aceleași tipuri de alimente ca și ceilalți membri ai familiei, cu mici excepții și, bineînțeles, preparate conform vârstei.
Evitați alimentele într-o formă care poate provoca sufocare: nuci întregi, struguri întregi sau morcovi cruzi, întregi ori bucăți.

Oferiți-i copilului o varietate de alimente nutritive precum carne, lactate, ouă, fructe și legume bogate în fier și vitamina A, grăsimi sănătoase (uleiuri, nuci, semințe, avocado). Evitați îndulcitorii, sucurile sau ceaiurile. Hrăniți-l cu lingurița și lăsați-l, în paralel, să și exploreze mâncarea, să o guste, să o simtă. Aveţi răbdare cu el şi încurajaţi-l să mănânce! Încercați alimente cât mai variate, texturi şi modalități diverse de a găti, eliminați factorii care ar putea să le distragă și faceți un ritual din momentul mesei, respectând un orar și luând mereu masa în același loc. Vorbiți cu ei în timpul mesei, povestiți-le ce mănâncă, cum ați preparat, treziți-le interesul pentru mâncare mâncând împreună. Nu neglijați mesele cu alimente solide și încercați să le oferiți în fiecare zi hrană proaspătă, preparată sănătos și corespunzător vârstei.

Comments

comments