Mișcări ușoare pentru graviduțe sedentare

În timpul sarcinii, corpul trece prin mai multe transformări: câștigă în greutate, debitul cardiac crește substanțial, centrul de greutate se modifică. Aceste schimbări nu ar trebui, în mod normal, să fie o piedică în practicarea unei activități fizice, cu atât mai mult cu cât aduce numeroase beneficii viitoarei mame.

Să fii însărcinată nu este neapărat sinonim cu sedentarismul. Excluzând situațiile în care gravidei i s-a recomandat repausul la pat (din cauza unor complicații), orice femeie poate face sport, în funcție de stadiul în care se află sarcina. În cazul în care înainte a practicat un sport care a solicitat-o mult fizic, este esențial sfatul medicului mai departe; în mod cert va fi nevoită să schimbe tipul de exercițiu fizic. Pe de altă parte, dacă nu a făcut mișcare fizică și dorește să fie mai activă din acest punct de vedere, poate încerca:
– înotul: pentru că este relaxant și nu provoacă dureri articulare; mai mult, există cursuri speciale de înot pentru femei însărcinate;
– yoga: pentru că lucrează cu blândețe mușchii și, de asemenea, nu lezează articulațiile; un alt beneficiu ar fi complexitatea exercițiilor, mișcările sunt racordate la respirație, iar controlul respirației este esențial nu doar în perioada sarcinii, ci și înainte sau după;
– mersul pe bicicletă: pentru că este reconfortant și pentru că ajută mușchii perineului, activează motilitatea intestinală, previne sau diminuează durerile de spate; este recomandat în prima parte a sarcinii, deoarece după aceea apare disconfortul cauzat de dimensiunea burticii și, odată cu el, crește riscul de a se dezechilibra de pe bicicletă;
De evitat: schiul, călăritul, urcatul pe munte, sporturile de contact. Motivul: riscul de cădere sau de accidentare este mai mare.

Beneficiile sportului în sarcină:

  • este eficace nu doar pentru mamă, ci și pentru bebe;
    – pentru mamă: limitează durerile lombare, limitează riscul diabetului gestațional și al hipertensiunii, ajută masa musculară, îmbunătățește somnul, ține sub control kilogramele în plus; mai mult, o activitate fizică regulată face travaliul mai ușor;
    – pentru bebeluș: diminuează masa de grăsime, ameliorează toleranța la stres și îl ajută în dezvoltarea neurologică.

Important: Dacă graviduța amețește, are dureri în piept, respiră greu, observă sângerări vaginale, are crampe musculare sau senzație de greață, recomandabil este să se oprească imediat din exerciții. Orice tip de mișcare ar alege, este bine să se consulte cu medicul înainte.

Comments

comments