Naşterea fără dureri

Un travaliu mai uşor (naştere mai uşoară) înseamnă mai puţină durere, mai multe momente fără stres şi desigur, o naştere mai scurtă.

Se apropie ziua cea mare şi eşti nerăbdătoare să îţi ţii bebeluşul în braţe. Însă pe măsură ce se apropie momentul te simţi tot mai nesigură pe tine şi te cuprinde deseori panica la gândul că nu vei face faţă cu brio experienţei unei naşteri naturale, chiar dacă tu ai optat pentru această variantă.

Până nu demult poziţia femeii la naştere era culcată pe spate, cu picioarele prinse pe suportul ginecologic. În prezent mulţi specialişti obstetricieni recomandă femeilor care nasc să adopte poziţiile în care ele se simt mai confortabil şi în care contracţiile pot fi ajutate de forţa gravitaţiei. S-a constatat în acest sens că poziţiile în picioare sau pe jumatate în picioare uşurează naşterea deoarece canalul de expulsie se lărgeşte dacă se stă în aceste poziţii.

Travaliul debutează cu apariţia contracţiilor intense şi regulate ale uterului, colul uterin începând să se dilate cu fiecare contracţie până când dilataţia este maximă. Aceasta fază a travaliului este însoţită de dureri mari. De aceea vă recomandăm să adoptaţi o serie de poziţii care să vă ajute la alinarea acestor dureri. Mersul prin cameră poate ajuta în acest sens. Puteţi de asemenea, să vă aşezaţi în genunchi, sprijinită de pat, pentru a uşura presiunea asupra şalelor între contracţii. Altă poziţie este sprijinită pe genunchi şi coate, cu fesele ridicate şi picioarele depărtate. De asemenea, puteţi cere ajutorul partenerului. Aşezaţi-vă pe vine, fiind susţinută din spate de partener, pentru a stimula deschiderea canalului de expulzie.

De unde vine frica de durere?

De-a lungul timpului, momentul naşterii a fost prezentat ca fiind momentul agoniei. Filmografia recentă a avut grijă să întărească ideea de durere la naştere. Orice scenă a travaliului e însoţită de ţipete şi o faţă transfigurată a mamei în suferinţă. În realitate, toate grimasele de pe faţa unei femei în travaliu apar în mare parte din cauza efortului şi a stresului.

Cand apare frica, organismul şi creierul reacţionează imediat, iar adrenalina creşte. Rezultatul? Tensiunea arterială urcă, ritmul cardiac creşte şi apare anxietatea. Adică, apar toate condiţiile ca travaliul să se oprească. Toţi muşchii corpului sunt încordaţi, aşa că bebeluşul nu îşi poate face loc spre lume.
Teama apare şi atunci când simţi că nu te poţi baza pe nimeni, când nu e nimeni lângă tine să te susţină, să te încurajeze şi să îţi spună ca vei reuşi.

Gândeşte-te la un sportiv care aleargă la maraton. Deşi se poate să aibă momente în care ar renunţa şi s-ar aşeza cu plăcere pe o bancă să-şi tragă sufletul, uralele pe care le aude în apropierea liniei de sosire sunt un imbold în plus să facă ultimele ture de stadion în aplauzele tutuor.

Naşterea e un fel de cursă în care, cu siguranţă, vor fi momente în care vei fi epuizată, dar pe care o vei duce la capăt dacă psihicul tău e pregătit, dacă ai lângă tine un medic în care ai încredere şi persoane dragi.

De ce nu ar trebui să te temi?

Organismul femeii este programat genetic să facă faţă naşterii, însă de multe ori viitoarele mămici cred că naşterea este ceva ce li se întâmplă şi nu ceva ce trebuie şi pot să facă natural, fără prea mari eforturi.

Orice femeie care se pregăteşte psihic înainte de marele moment, va privi naşterea cu mai mult curaj şi mai multă încredere că nimic rău nu se poate întâmpla. Atunci când înţelegi cum se întâmplă minunea de a aduce pe lume un copil şi cum trebuie să îl ajuţi chiar tu pe bebeluş la naştere, temerile dispar.

Fii conştientă şi conştiicioasă. Informează-te, exersează tehnici de respiraţie, poziţii care să te ajute în travaliu, exerciţii pentru musculatură, mergi la cursuri şi implică-l pe tătic în toate activităţile tale.

Specialiştii susţin că în timpul travaliului este ideal să eviţi stimularea neocortexului (zona “intelectuală” din creier) pentru că acesta antrenează producerea hormonilor de stres şi declanşează durerea. În schimb, trebuie să te laşi în voia instinctelor generate de acea parte a creierului care face legatură cu latura noastră animalică. Ce trebuie să faci tu, concret? Evită lumina puternică, evită să priveşti ceasul, nu încerca să ai o conversaţie coerentă şi încearcă să nu fii stresată că eşti monitorizată.
Anumite uleiuri esenţiale reprezintă un ajutor preţios în timpul travaliului. Uleiul esenţial de palmarosa, spre exemplu, este recunoscut pentru virtuţile sale tonice, iar cel de cuişoare pentru calităţile analgezice şi anesteziante. O reteţă ideală pentru travaliu – într-un flacon de 15 ml amestecă 40 de picături de ulei esenţial de cuişoare şi 60 de picături de ulei esenţial de palmarosa. Completează cu un ulei neutru, de exemplu ulei de sâmburi de caise. În timpul travaliului pune câte 6 – 8 picături pe spate, la fiecare 20 de minute.

Comments

comments