Obiceiuri alimentare sănătoase, încă din primii ani de viață

Una dintre cele mai simple și mai importante modalități de a preveni apariția problemelor de sănătate este să-i educăm pe copii, de la vârste mici, ce înseamnă hrană sănătoasă. Să știi să alegi corect un aliment are un rol esențial.

O alimentație nesănătoasă poate duce, printre altele, la obezitate, afecțiuni cardiace, diabetul de tip 2, tensiunea arterială ridicată. De ce să-i educăm pe cei mici să aleagă sănătos produsele pe care le consumă? În primul rând, din motivele enunțate mai sus și, în al doilea rând pentru că, odată ce vor ști ce este bun și ce mai puțin bun, vor ști asta tot restul vieții. Ca un prim pas, oferiți-le alimente cât mai puțin procesate, evitați-le pe cele cu conținut ridicat de zahăr, sare și grăsimi! Și, nu în ultimul rând, optați pentru dulciuri preparate în casă, cu îndulcitori naturali și făină integrală.

Educația alimentară a copiilor stă în mâinile noastre

Alimentația copiilor noștri este un subiect actual și intens dezbătut. Cu toții încercăm să ne informăm încă dinainte de a veni copilul pe lume, când crește, căutăm cele mai sănătoase alimente pentru ei și cele mai gustoase rețete. Ne dăm interesul, de asemenea, să le oferim preparate cât mai variate. Dacă noi am fost crescuți cu îndemnuri de genul „Ia cu pâine să îți țină de foame!“ sau „Nu te ridici până nu termini tot de mâncat!“, între timp lucrurile s-au mai schimbat. Astfel, pe măsură ce avem din ce în ce mai mult acces la informație, aflăm că, de fapt, nu cantitatea contează, ci calitatea, că putem mânca sățios și fără pâine și că cel mai bun exemplu pentru copiii noștri, suntem noi, părinții. Așadar, dragi părinți, aveți mai multă influență asupra a ceea ce mănâncă copiii decât credeți! Nu vă rămâne decât să profitați de acest lucru și să le oferiți un start bun în viață, punându-le la dispoziție niște principii alimentare sănătoase.

Familia, primul model

În majoritatea familiilor, mama este cea care cumpără mâncarea, o pregătește și o pune pe masă. Tatăl influențează și el preferințele culinare ale copilului și nu este vorba doar de ceea ce gătește în bucătărie. Părinții, împreună, stabilesc stilul de viață al familiei. Dacă mama și tata sunt tipul de părinți care consumă terci de ovăz la mic dejun și în timpul liber se plimbă cu bicicleta, copiii lor vor fi și ei la fel. Dacă, în schimb, părinților le place să mănânce chipsuri și să se uite la televizor, la fel vor face și copiii. Se întâmplă deseori să îmi scrie mămici și să mă întrebe dacă le pot da celui mic puțin croissant, pentru că a văzut-o pe mami mâncând și a poftit. Și tare mult i-a plăcut! Sau altă situație: copilul stă la masă cu părinții, mănâncă o supă de legume și poftește la cartofii prăjiți ai tatălui. Primește și el câțiva, după care refuză să termine supa de legume. În consecință, ce era de făcut? A mâncat cartofi prăjiți decât să se culce nemâncat! Dragi părinți, este important să conștientizăm că și noi trebuie să ne „diversificăm“ odată cu copiii!

Și noi trebuie să facem schimbări majore în alimentația noastră dacă ne dorim să fim un exemplu pentru copii și dacă ne propunem să îi învățăm cu obiceriurile alimentare sănătoase.

Putem fi un model pentru cei mici, chiar dacă este supraponderal și întâmpină probleme în a scăpa de kilogramele în plus. Important este ca ei să vadă că încercăm, că ne dorim cu toții să fim sănătoși, că participăm împreună la această „misiune“, aceea de a ne hrăni corect și echilibrat.

Cum ajutăm copiii să facă alegeri sănătoase pe viitor?

Iată câteva sfaturi simple:

1. Cumpărați fructe și legume în locul gustărilor de genul prăjituri, pufuleți sau biscuiți. Studiile arată că, dacă părinții fac aceste alegeri des și le și explică copiilor cât de importante sunt fructele și legumele în alimentația lor, copiii le vor mânca mai des.

2. Lăsați copiii să își controleze singuri porțiile de mâncare, să aleagă singuri cât să mănânce. Faptul că noi le spunem „Mănâncă tot din farfurie!“ îi determină să mănânce mai mult decât au nevoie și poate chiar să ajungă să respingă momentul mesei, de teama că vor fi forțați să consume mai mult decât pot și decât simt nevoia.

3. Mesele în familie și consumul acelorași preparate de către toți membrii familiei, fără prezența unui televizor în bucătărie sau în locul unde se ia masa, oferă copiilor lecții valoroase. Familiile care mănâncă împreună tind să mănânce mai sănătos.

4. Gătiți împreună cu copiii! Implicați-i în întocmirea meniului zilnic, întrebați-i mereu ce și-ar dori la gustare, un măr sau o pară – astfel le dați alternative sănătoase, iar ei simt că au puterea de a alege. Dacă doresc un suc, nu le refuzați această dorință, însă stoarceți împreună, la aparatul de făcut suc, un morcov, o portocală și un măr și vor primi ceea ce își doresc, făcut din fructe și legume proaspete.

5. Nu recompensați copilul cu mâncare, atunci când doriți să îl mulțumiți cu ceva! Când folosiți alimentele ca recompensă sau pentru a arăta afecțiune, cel mic ar putea începe pe viitor să se folosească de mâncare pentru a face față emoțiilor. Oferiți-le o îmbrățișare când se lovesc sau plâng, o laudă când fac ceva bine, atenție când vă solicită să petreceți timp împreună!

Comments

comments