Oul în alimentaţia sugarului

Conțin fier și sunt o sursă importantă de proteine, grăsimi, vitaminele A, D, E și B12 şi acid folic. Când este însă momentul potrivit să le introducem în alimentația bebelușilor, odată ce am început diversificarea?

Când se introduce gălbenușul

Ouăle se află în top 8 alergeni, dar recomandările pentru introducerea lui în alimentaţia copiilor au fost schimbate în ultimii ani. Gălbenuşul de ou poate fi introdus după vârsta de 7 luni, întâi ¼ din gălbenuş, 1-2 zile mai târziu jumătate şi, după alte câteva zile, un gălbenuş întreg. Este important să urmaţi regula de 3 zile pentru a vă asigura că bebeluşul nu dezvoltă o alergie sau o intoleranţă la ou (chiar şi la gălbenuş). Alergia la gălbenușul de ou este foarte rar întâlnită şi în urma ultimelor recomandări, gălbenușul poate fi consumat chiar şi mai devreme de 7 luni, fiind considerat un aliment complet. Cu toate acestea, majoritatea specialiştilor recomandă să fie introdus în alimentație în jurul vârstei de 7-8 luni.

Când se introduce albuşul

Un studiu din 2008 și multe alte studii efectuate după 2008 indică faptul că, dacă se aşteaptă până la vârsta de 1 an pentru a se introduce albuşul de ou, acest lucru nu împiedică riscul de a dezvolta alergie sau dermatită atopică (adică piele uscată, ezceme). Multe studii sugerează că albuşul ar trebui introdus în preparatele celor mici la scurt timp după ce a fost introdus gălbenuşul (pentru cei care nu au antecedente de alergii alimentare și/sau alergii la ou în familie). Unii specialişti chiar recomandă să fie introdus de la început oul întreg. Însă pentru a putea observa o eventuală alergie la gălbenuş sau albuş, indicat ar fi să se introducă pe rând. Studii recente ale Academiei Americane pentru alergii, astm şi imunologie,  constată că, administrând bebeluşilor oul după vârsta de 12 luni, există de până la cinci ori mai multe şanse de a dezvolta alergii, comparativ cu cei cărora le este  introdus oul întreg, mai devreme de un an.

Cele mai recente dovezi științifice

O declarație comună lansată de Health Canada, Canadian Paediatric Society, Dietitians of Canada și The Breastfeeding Committee for Canada, principalele organizaţii care efectuează studii despre alimentaţia copilului, evidenţiază cele mai recente dovezi științifice. De o importanță deosebită este o declarație care confirmă că sugarii pot începe să consume ouă întregi la vârsta de 7-8 luni. În trecut, recomandările erau acelea de a se întârzia introducerea de alimente solide cu potenţial alergen, considerându-se că introducerea acestor alimente prea devreme ar putea creşte probabilitatea de a dezvolta o alergie copil.

Ce proprietăţi are oul

Aceste noi recomandări au beneficii nutriţionale majore pentru dezvoltarea bebeluşilor. Ouăle sunt o parte importantă în dieta unui copil dincolo de conținutul lor de fier și sunt, de asemenea, o sursă importantă de proteine, grăsimi, vitaminele A, D, E și B12 şi acid folic. Ouăle sunt, la fel, o sursă de colină, care joacă un rol important în dezvoltarea creierului (este o substanţă cu un rol esențial în formarea acetilcolinei, implicată în transmiterea impulsurilor nervoase). Mai conțin o proteină de calitate şi sunt ușor de mestecat şi digerat. Au un gust delicat de care cei mai mulți bebeluși și copii mici se bucură. Valoarea nutritivă a ouălor a fost recunoscută de mult timp și, odată cu recomandările ce privesc introducerea oului în alimentaţia copilului revizuite, copiii pot beneficia mai devreme de un an de acest aliment complet.

Când este cel mai bine să fie consumate

Este indicat să se servească în meniul celor mici la micul dejun sau la masa de prânz. Se începe cu 1/4 din gălbenuș, urmărind eventualele reacții alergice și urmând regula de 3 zile. La aproximativ 2 săptămani după ce s-a introdus gălbenușul întreg și bebelușul a tolerat bine noul aliment, se introduce albușul, iniţial în preparate (găluști, budinci, supă dreasă cu ou) pentru a urmări eventualele reacții alergice. Dacă și albușul a fost bine tolerat, se poate administra oul întreg, fiert sau poșat, omletă la cuptor cu legume. Discutaţi cu medicul specialist despre introducerea unor alimente cu potenţial alergen înainte de a i le administra copilului!

Bine de știut!

Nu uitați că un ou are aproximativ 7 g de proteină. Dacă în ziua în care alegeți ca oul să facă parte din meniul copilului, un iaurt oferit la cină sau la gustare, împreună cu un ou la prânz sau la mic dejun, vor asigura necesarul proteic zilnic al copilului pentru ziua respectivă. În concluzie, nu se administrează și ou, şi carne în aceeași zi, cel puţin, nu un ou întreg. Din acest motiv, pentru a oferi diversitate alimentară copiilor, este suficient să se ofere oul întreg, ca atare, o dată/de două ori pe săptămână, pentru a putea a lăsa loc, în restul zilelor, și altui tip de proteine, de origine animală sau vegetală.

Comments

comments