Să gătim pentru a descoperi gusturi noi

nutritie-mai-2016

Mama Aureliei (10 ani), George (8 ani) și Matei (5 ani) se întoarce târziu de la serviciu. Nu-i place să petreacă mult timp în bucătărie în timpul săptămânii și nici copiii nu o îndeamnă să gătească. Pentru că sunt bucuroși atunci când au paste și înghețată la cină! Conștientă că lipsa ei de timp dăunează echilibrului alimentar al copiilor, își propune o misiune dificilă: să îi aducă în bucătărie o dată pe săptămână și să pregătească împreună o masă echilibrată!

Fiecare băiat o va ajuta, pe rând, la pregătirea mesei, venind cu idei de salată sau de desert cu fructe. Ingredientele de bază sunt alese de mamă, dar copilul va adăuga nota sa personală. George pregătește o salată de roșii cu ceapă verde și un ou fiert tăiat felii; Matei îi uimește pe frații săi cu niște cupe de căpșuni cu brânză de vaci și dulceață de afine; Aurelia inventează salata verde cu jambon și mere. ”Eu sunt cel care a pregătit salata, deci trebuie să o mâncați!“, le spune fraților mai mici. De fapt, ca orice bun bucătar, băieții au grijă ca felurile de mâncare pregătite de ei să fie apreciate de cei de la masă. De acum încolo, nu doar farfuriile cu paste vor pleca goale la bucătărie!
Pregătirea mesei în familie relaxează! Și, pentru copii nu este o povară, mai ales dacă îi incităm să-și folosească creativitatea, să descopere plăcerea de a mânca jucându-se cu o nouă savoare.
– Prima masă a zilei este esențială; dacă micuțul nu are poftă de mâncare, atunci soluția este să mănânce „câte puțin din toate“. Pune pe un platou un bol cu cereale, cubulețe de brânză, un castronaș cu compot, un biscuit, câteva fructe uscate și lasă-l să ciugulească în timp de se pregătește pentru școală.
– La micul dejun, evită produsele care conțin grăsimi (croissant, brioșe). Creează-i obiceiul de a-și îndulci laptele sau iaurtul cu dulceață, în loc să mănânce iaurturi cu fructe.
– Devansează ora trezirii cu zece minute, pentru a-i lăsa timp să se dezmeticească. Face un duș, se îmbracă, se joacă uneori câteva minute înainte de micul dejun, iar toate acestea îi pot face poftă de mâncare.
– Învață-l să mestece bine alimentele! Merele mari, bucățile de morcovi pe care le înmoaie în sosul de iaurt, salata de țelină, porumbul fiert îi vor potoli foamea fără să-l facă să ia în greutate.
– Servirea direct în farfurie sau în pahar evită unele obiceiuri proaste, cum ar fi să șteargă fundul castronului de salată cu o bucată de pâine, să termine bucata de brânză sau să-și toarne ce a mai rămas în sticla de iaurt. Procedează la fel și în cazul gustării și pune câțiva biscuiți pe o farfurie, în loc să-l lași să se servească singur din pachet, deoarece îl va termina din reflex, chiar dacă nu îi mai este foame.
– Dacă nu a mâncat nimic la cantină, pentru a-i da puterea să reziste până la masa de seară, oferă-i alimente bogate în proteine la gustarea de după-amiază (lapte, iaurt, jambon, cereale, pâine), care potolesc cu adevărat foamea, în loc de alimente prea dulci, care acționează pe termen scurt și îl vor face să mănânce în continuare.
– La o gustare, ai grijă să mănânce cel puțin două alimente neprocesate, de exemplu, o felie de pâine, un fruct și un iaurt sau o bucată de brânză de vaci cu dulceață și un pahar cu apă.
– Pentru a-l provoca să încerce noi alimente și pentru a-l face să descopere arome necunoscute, încredințează-i sarcina de a adăuga câteva noi elemente la alimentele sau felurile de mâncare deja cunoscute: câteva bucățele de avocado lângă roșiile și parmezanul ras pe paste, fistic în salata de portocale, migdale și stafide în orez.
– Pentru a limita consumul băuturilor dulci, diluează-le cu apă cu lămâie sau pregătește cocktailuri ”de casă“ pe bază de iaurt și lapte aromatizat. Pregătește sucuri acidulate sănătoase adăugând câteva picături de sirop în apa minerală.
– Dacă este un fan al hamburgerului, preparați-l împreună. Ajută-l să pregătească la grătar carnea tocată, apoi nu îți va mai rămâne decât să împărțiți carnea, să tăiați cașcavalul, să puneți frunzele de salată și rondelele de roșii între două felii de pâine țărănească sau în chifle cumpărate de la brutărie.
– Dacă este înnebunit după pizza, învață-l cum să și-o prepare singur. În loc să cumperi pizza cu câteva bucățele de brânză și prea multe mezeluri, prepară acasă blatul, adaugă roșii, mozarella, câteva felii de jambon și măsline, apoi pune la cuptor.

Când mâncăm, ne hrănim și creierul! Alimentația ne ține spiritul treaz și ne face să ne simțim bine în propria piele. Și este bine să îl avertizezi și pe principalul interesat: copilul! Spune-i că toate alimentele pe care le mănâncă la școală, pe care le ronțăie în pauze sau seara, acasă, îi influențează sănătatea, moralul, dar și memoria și puterea de concentrare.

Sursa: ”Ghidul părinților- Alimentația“- Madeleine Deny, Ed. Corint

Comments

comments