Să mâncăm este ceva obişnuit!

copil-ianuarie

A mânca este foarte comun, aşa că orice părinte se aşteaptă, de la copilul său, să adopte în mod natural obiceiurile alimentare esenţiale unei dezvoltări optime. Însă gusturile copilului şi plăcerea de a mânca nu corespund întotdeauna cu ce este în meniu! Ţie îţi revine datoria de a-l acompania, de a face legătura între sănătate şi alimentaţie, de a-i dezvolta gustul şi de a-i canaliza eventualele excese gurmande. O misiune educativă care constituie una dintre cele mai importante şi mai pasionante experienţe ale vieţii de părinte.
Dacă vei fi atentă la gusturile copilului, îl vei ajuta să-şi depăşească reticenţele şi să descopere noi alimente (şi asta fără să renunţe la unele aversiuni). Nu îţi rămâne decât să prepari “cea mai bună hrană din lume”, ale cărei ingrediente sunt întotdeauna aceleaşi: mici feluri de mâncare apetisante şi multă bună dispoziţie la masă! O alimentaţie sănătoasă şi echilibrată în primii ani de viaţă poate face din copilul tău un adult sănătos!

Regula 1: Mănâncă la ore regulate!

Trebuie să îi fie foarte foame că să aibă poftă de mâncare! Iată informaţia esenţială necesară copilului tău care ronţăie în orice moment al zilei.

Regula 2: Bună dispoziţie!

Atmosfera destinsă a meselor în familie, varietatea felurilor de mâncare, aspectul alimentelor preparate, toate acestea incită copiii să zăbovească mai mult timp la masă. Un obicei sănătos, care ar trebui adoptat încă de la cea mai fragedă vârstă.

Regula 3: Nu te grăbi!

A mânca încet constituie baza unei bune conduite alimentare, care permite creierului să recepteze semnalele de saţietate.
Mâncatul ajută la o creştere sănătoasă
Pentru a se dezvolta şi pentru a-şi consuma resursele, copilul îşi extrage toată energia din alimentaţie. El însuşi este singurul în stare să determine cantitatea de hrană de care are nevoie, în funcţie de înălţime, vârstă şi de activităţile sale fizice.

Ascultă-l şi apoi concentrează-te exclusiv pe calitatea alimentelor pe care i le propui, oferindu-i o “farfurie inteligentă”, capabilă să acopere consumul energetic necesar bunei funcţionări a “maşinăriei”. Aceasta va fi compusă din alimente variate şi echilibrate în glucide, lipide şi proteine, toate aceste elemente care îl vor face să aibă o “minte sănătoasă într-un corp sănătos”.

Creştere şi dezvoltare optimă

Dacă se hrănesc echilibrat şi variat, copiii primesc toate vitaminele şi mineralele de care au nevoie. De asemenea, trebuie să te asiguri că nu limitezi foarte mult grăsimile, care constituie una din sursele de energie necesare dezvoltării creierului şi sistemului hormonal al copilului: alte nevoi specifice ar fi calciul şi vitamina D pentru o bună creştere a oaselor şi a dinţilor, precum şi fierul pentru evitarea oboselii.

Ce înseamnă, de fapt, o alimentaţie sănătoasă şi echilibrată?

Să mănânci legume verzi, fructe, peşte, să limitezi dulciurile, etc. Noi, părinţii, suntem din ce în ce mai bine informaţi în legătură cu ce este bun sau dăunător pentru sănătatea copiilor noştri. Şi totuşi, să nu încercăm să transformăm fiecare masă într-o lecţie dietetică! Trebuie să ştii că nu există alimentul perfect! Însă unele alimente au mai multe calităţi decât defecte. Şi acestea sunt, bineînţeles, fructele, legumele, produsele lactate proaspete (lapte, iaurt, brânză de vaci), cerealele, peştele, carnea şi legumele uscate. Aceste alimente, puţin sau deloc procesate, ar trebui privilegiate, fără însă a considera că chipsurile, cârnaţii şi ciocolata cu alune sunt totalmente dăunătoare! Nu îl priva complet de aceste alimente pe micul gurmand. Oferă-ţi plăcerea de a vedea cum îi sclipesc ochii atunci când băgă linguriţa în borcanul cu dulceaţă, dar învaţă-l şi să aprecieze un măr, o felie de caşcaval sau o ridiche!

Câteva repere în alimentaţia copilului

Iată numărul de porţii zilnice recomandate în fiecare grupă de alimente, în funcţie de vârsta copilului:
– Legume şi fructe;
– Cereale, cartofi, legume uscate;
– Lapte şi produse lactate;
– Carne, peşte, ouă;
– Uleiuri şi alte grăsimi.

2-3 ani – 2 căni de fructe sau legume proaspete; 1 cană jumătate de legume preparate sau de cereale sau 50 gr. de pâine, 1 cană sau 50 gr. de brânză, 1 cană sau 50 gr. de carne sau 2 ouă, 2 linguri mari (ulei/ grăsimi).
4-7 ani – 2 căni şi jumătate de fructe sau legume proaspete, 2 căni de legume preparate sau de cereale sau 50 gr. de pâine, 1 cană sau 50 gr. de brânză, 1 cană sau 50 gr. de carne sau 2 ouă, 2 linguri mari (ulei/ grăsimi).

Sursă: Ghidul Părinţilor, Alimentaţia, Madeleine Deny, Editura Corint Utilis

Comments

comments