„Sportul poate afecta sarcina doar dacă nu este adaptat condiției femeii însărcinate“

Care este secretul unei mame în formă? Ne spune o mamă în formă! Diana Știrbu are un băiețel de 8 luni și este antrenoare de fitness cu experiență îndelungată, unul dintre primii bloggeri din domeniul ei. Ne-a povestit în interviul de mai jos despre cât de importantă este mișcarea pre și post partum (întotdeauna cu acordul medicului), ce tip de exerciții putem face acasă dacă nu ne permitem să mergem la sală și cum a ajutat-o pe ea sportul în timpul sarcinii.

 

Revista „Copii și Părinți“: Au trecut 10 ani de când ţi-ai deschis blogul dianastirbu.ro. Cum au fost aceşti 10 ani şi ce crezi că a dus la succesul lui?

Diana Știrbu: Au fost 10 ani plini de evenimente sportive, provocări și lucruri interesante legate de activitatea mea. Cred că blogul a avut succes pentru că l-am făcut parte din viața mea și m-am implicat în crearea unei comunități. Mi-am propus să împărtășesc cu cititoarele mele toate experiențele pozitive, toate lucrurile care au funcționat la mine. De exemplu, ziua mea preferată de experimente culinare sănătoase în bucătărie s-a transformat într-o secțiune de succes a blogului, „Miercurea gătim“. Virtual, mi-am luat cititoarele în vacanță și în aventurile mele mondene, în cabina de probă și în sala de sport. Traficul a crescut treptat și totul a venit natural.

 

Cum ţi-a venit ideea să îţi structurezi pagina şi în categorii dedicate sportului pentru graviduţe şi proaspete mămici?

Fidelitatea și încrederea cititoarelor mele m-au motivat întotdeauna și nu am renunțat să scriu nici atunci când am fost însărcinată sau după naștere, când băiețelul meu mă solicita destul de mult. Ba mai mult, inspirată de propria experiență și susținută de formarea mea de antrenor de fitness, am conceput programe de sport dedicate femeilor însărcinate și proaspetelor mămici pentru care am obținut o certificare internațională. Primul pe blog a apărut „Jurnalul de graviduță“, apoi „Jurnalul postnatal“, iar în curând voi lansa categoria „Diversificare“. Fit Mom, primul studio de sport dedicat viitoarelor și proaspetelor mămici, nu putea lipsi nici el de pe blog.

 

Dacă unei graviduţe i-ar fi teamă să facă sport ca să nu „afecteze“ fătul, cum ai convinge-o de contrariu?

Cele mai multe graviduțe sunt îndrumate către sport de medicul care le monitorizează sarcina. Rolul meu este de a le însoți în această călătorie frumoasă cu ajutorul exercițiilor adaptate fiecărui trimestru de sarcină, concentrate pe prevenirea problemelor de sănătate care ar putea interveni, pe menținerea energiei pozitive. Sportul poate afecta sarcina doar dacă nu este adaptat condiției femeii însărcinate. Am demonstrat că poți face sport în sarcină cu beneficii extraordinare mai întâi pe blog, iar acum, zi de zi, la Fit Mom Studio.

 

Scrii şi despre diete şi, deseori, individualizat, pentru situaţii speciale, cum ar fi diabetul gestaţional. Reţetele pe care le recomanzi pe site sunt create de tine?

Mai mult decât oricând, o femeie însărcinată are nevoie de un stil de viață sănătos, iar nutriția este extrem de importantă. Dieta alimentară trebuie să fie bogată în nutrienți, proteine, acid folic, fier, iod, zinc și acizi grași nesaturați. Recomand alimente proaspete, cât mai puțin procesate, multe legume, fructe, lactate, ouă și carne, în special pește. Faptul că o femeie însărcinată trebuie să mănânce cât doi este cum nu se poate mai fals, în realitate, este recomandat ca aportul de calorii să crească cu 200-300 kcal începând din trimestrul doi de sarcină. Pe lângă antrenor de fitness, am și calificare de tehnician nutriționist, iar prevenirea și depășirea micilor probleme de sănătate ce ar putea apărea în sarcină sunt un domeniu de interes pentru mine. De aici campania pentru prevenirea diabetului gestațional. Și da, testez toate rețetele pentru că pun mult preț pe gust.

 

Cât ai fost însărcinată cu băieţelul tău, până în ce lună ai făcut antrenamente?

Până în ultima săptămână. Îmi amintesc că am avut un proiect în ultima lună de sarcină și am filmat chiar și în ultimul weekend înainte de a naște. După filmare, la patru zile, am născut. Pe mine m-a ajutat enorm mișcarea. Nu am avut deloc probleme legate de umflarea picioarelor sau disconfort. Ultima lună este destul de grea, dar eu recomand activitatea fizică ușoară chiar și atunci. Exercițiile sunt limitate, dar o ajută foarte mult pe viitoarea mămică.

 

La cât timp după ce ai născut ai reluat sportul?

Am început la patru săptămâni de la operația de cezariană, cu acordul medicului. Recomandările sunt, de regulă, după 5-6 săptămâni. Eu îmi simțeam musculatura atrofiată și simțeam nevoia să fac exerciții. După ce am început, m-am simțit bine și m-am refăcut repede. Am început cu exerciții foarte ușoare, specifice acestei perioade. Nu a fost ușor, simți că o iei de la zero.

 

Ai scris pe site şi despre alăptarea exclusivă. Ce te-a ambiționat, în cazul tău, că e mai bine ca bebe să fie alăptat decât hrănit cu formulă?

Victor împlinește luna aceasta 8 luni. Mi-am dorit enorm să alăptez exclusiv. A fost o experiență minunată și încă este. Nu spun că a fost ușoară, dar a meritat tot efortul. Au fost alături de mine medicul meu, familia, consultantul în alăptare și am reușit. Cred că cel mai mult m-a ambiționat chiar Victor. Îl vedeam cât de mult îi place să fie cu mine și lângă mine și cât de repede se liniștea când îl țineam la sân. Este un sentiment minunat și mă bucur că am reușit să-l trăiesc. Legătura cu bebelușul este una specială când alăptezi exclusiv. Îmi doresc să văd cât mai multe mămici care reușesc să facă asta.

 

Cum reuşeşti să-ţi împarţi timpul petrecut cu bebe şi toate proiectele în care eşti implicată?

Vă scriu cu cea mai mare sinceritate că nici mie nu-mi vine să cred că pot face atât de multe lucruri. Îl cresc pe Victor doar cu ajutorul mamei, care mă poate ajuta doar după ora 17.00, când eu merg două ore la antrenamente. Cred că Victor a simțit încă din burtică faptul că are o mamă activă și s-a adaptat programului meu. Este foarte sociabil și stă cu mine la filmări. Îi place! Îl iau cu mine la antrenamentele pre și postpartum în timpul zilei. Am amenajat studio-ul Fit Mom astfel încât clientele mele să poată veni cu bebelușii. Am și masă de schimbat.
Când doarme, reușesc să mă ocup de blog și le răspund prietenelor mele de pe rețelele de socializare. În rest, fac totul cu el lângă mine.

 

În cazul în care o proaspătă mămică sau o graviduţă nu îşi permite să meargă la o sală de fitness, ce tipuri de exerciţii i-ai recomanda să facă acasă?

De exemplu, exercițiile de tip Pilates, care îmbunătățesc postura și controlul muscular, ajută la eliminarea durerilor de spate, relaxează și binedispun. Cea mai importantă parte a unui astfel de antrenament este respiraţia, aceasta fiind baza tuturor exerciţilor Pilates. Veți găsi pe blogul meu propuneri de exerciții pentru fiecare trimestru de sarcină, precum și cele mai eficiente exerciții postpartum, unele realizate chiar cu bebe în brațe. Am început o serie de evenimente în țară, cu participare gratuită și vă invit să urmăriți blogul pentru a afla detalii. Veți găsi pe blogul meu propuneri de exerciții pentru fiecare trimestru de sarcină, precum și cele mai eficiente exerciții postpartum, unele realizate chiar cu bebe în brațe.

Comments

comments