Tehnici de relaxare

sarcina-14

Dacă nu ai mai practicat tehnicile de relaxare, sarcina este o perioadă ideală pentru a începe. A învăţa să te relaxezi, te va ajuta să-ţi menţii starea de sănătate în timpul sarcinii, să faci faţă travaliului şi să te bucuri de copil, după ce s-a născut.

Sarcina este un moment minunat, pentru a afla cum să faci loc relaxării în rutina ta de zi cu zi. Fă-ţi un obicei din a stabili priorităţi în ceea ce ai de făcut. Ce trebuie făcut astăzi? Ce poate fi lăsat pentru mâine? Şi ce nu trebuie, de fapt, să fie făcut? Învaţă să spui “nu” dacă oamenii îţi cer să faci ceva, ce te-ar supune la un efort prea mare. Rezervă-ţi un pic din timp în fiecare zi pentru tine şi partenerul tău. Învaţă să nu te simţi vinovată pentru că te relaxezi.

Cum să faci faţă stresului

Un pic de stres este esenţial în viaţă – îţi dă impulsul care te ajută să te ridici la înălţimea provocărilor şi să faci faţă crizelor cu care te confrunţi. Prea puţin stres, înseamnă că poţi funcţiona sub capacitate, dar prea mult, te poate face să devii nervoasă, să oboseşti, şi chiar, să te îmbolnăveşti. Probabil că este bine pentru copilul tău să întâlnească hormoni de stres în timp ce se dezvoltă în uter – aceştia îl vor pregăti pentru stresul pe care îl va resimţi în timpul naşterii. Dar dacă sângele tău este inundat tot timpul cu aceste substanţe, copilul poate fi afectat negativ. Controlarea stresului te poate ajuta să devii mai conştientă de mesajele transmise de corpul tău.

Învaţă să respiri

Este posibil să nu îţi dai seama cât de mult spaţiu ocupă plămânii în corp. Ţesutul pulmonar se întinde de deasupra claviculelor, până la diafragmă. Dacă foloseşti doar o parte din capacitatea plămânilor pentru a respira, privezi corpul, şi mai ales creierul, de oxigenul de care are nevoie pentru a funcţiona cât mai bine, şi vei constata că resursele de care dispui, pentru a face faţă stresului, sunt reduse. Fă-ţi timp pentru a observa dacă respiri sănătos. Aşează-te şi pune mâinile pe abdomen. Când inspiri, ar trebui să simţi cum abdomenul se extinde pentru a trage aer în plămâni, iar când expiri, abdomenul ar trebui să se retragă. Mulţi oameni au o schemă de respiraţie inversată şi îşi sug abdomenul atunci când inspiră. Umerii relaxaţi înseamnă respiraţie relaxată. Încearcă să tensionezi umerii, ridicându-i spre urechi. Observă cât de greu respiri, tragerea umerilor prea jos, sau spre spate are acelaşi efect. Când umerii sunt relaxaţi, respiri uşor. .
În această perioadă, de transformări fizice şi emoţionale, fiecare sistem din corp este afectat: sistemul respirator, cardiovascular, nervos, excretor, endocrin şi desigur, cel reproductiv. Ideea că eşti însărcinată poate fi destul de înfricoşătoare şi de îngrijorătoare, şi este posibil să suferi de dureri  de cap, de stomac, musculare – mesaje pe care ţi le transmite corpul pentru a-ţi spune că este tensionat. Dacă îţi faci timp să îţi asculţi şi să îţi cunoşti mai bine corpul, vei putea să reduci povara stresului zilnic şi să asiguri cel mai bun mediu pentru copil. Rezervă-ţi timp, în fiecare zi, pentru exerciţiul 10 paşi pentru eliminarea stresului. Exerciţiul îţi arată cum sunt muşchii tăi când sunt tensionaţi şi, deopotrivă, cum sunt când sunt relaxaţi.

SFAT
Eliminarea instantanee a stresului!
Când te simţi tensionată, fă următorul exerciţiu pentru o relaxare imediată. Respiră adânc. Când plămânii sunt plini cu aer, elimină aerul treptat pe gură, ca şi cum ai suspina, şi elimină tensiunea din corp odată cu aerul, din vârful capului până la degetele de la picioare. Când plămânii sunt pregătiţi, lasă-i să se umple din nou cu aer. Apoi, suspină uşor, relaxând fruntea, maxilarul, umerii, mâinile, abdomenul şi picioarele. Expiraţia este faza respiraţiei care îţi curăţă corpul de stres. Dacă te simţi tensionată, nu uita: suspină uşor.
Sursă: “Sarcina şi Naşterea”, Dr. Anne Deans.

 

10 paşi pentru eliminarea stresului
1. Stinge lumina şi aşează-te confortabil pe un pat – încearcă să te întinzi pe o parte, cu abdomenul sprijinit pe o pernă.
2.  Linişteşte-te şi încearcă să îţi calmezi gândurile.
3. Întinde degetele de la picioare şi simte tensiunea. Relaxează-le apoi, mişcându-le puţin.
4.  Încordează genunchii şi păstrează tensiunea pentru câteva secunde, apoi relaxează-te!
5.  Tensionează muşchii abdominali şi apoi relaxează-te!
6.  Ţine pumnii strânşi, apoi desfă uşor degetele!
7.  Trage umerii în sus şi lasă-i apoi să cadă. Scutură-i puţin şi vei observa că îi simţi uşori şi relaxaţi.
8.  Strânge fiecare muşchi de pe faţă, apoi relaxează-i, eliminând orice expresie de pe chip.
9.  Conştientizează pentru câteva minute cum îţi simţi corpul relaxat. Copilul se va bucura de oxigenul suplimentar pe care îl primeşte când respiri profund.
10.  Când ai terminat exerciţiul, cască, întinde-te uşor şi pregăteşte-te să faci ce ai de făcut.

Comments

comments