Terapia prin joc şi teatru pentru copii şi adulţi


Cum pot fi folosite jocul şi teatrul ca instrumente terapeutice? În ce tip de tulburări sunt recomandate? Şi unde poate duce o emoţie negativă neexteriorizată? Ne răspunde Laura-Simona Ciocoiu, psiholog supervizor specializat în psihoterapie centrată pe persoană, terapie prin joc, dramaterapie, logopedie.

Cum aţi descoperit şi unde v-aţi specializat în terapia prin joc şi teatru?

Laura-Simona Ciocoiu: În anul 2009 am participat la o conferinţă pe tema abuzului sexual asupra copiilor şi adulţilor. În cadrul conferinţei s-au desfăşurat câteva workshop-uri, susţinute de psihoterapeuţi din Anglia şi Irlanda care foloseau terapia prin joc şi teatru (dramaterapia) în activitatea lor terapeutică. A fost cea mai interesantă conferinţă la care participasem în ultimul timp şi în momentul acela am spus: „Eu vreau să fac asta!“. Eram deja psihoterapeut şi lucram din 1997. Am decis să mă specializez şi în „Play Therapy & Dramatherapy“. Am trimis CV–ul meu şi am fost invitată la un interviu de selecţie. Am fost acceptată, iar în 2009 am început formarea, cu specialişti din Anglia, Irlanda, Italia, Israel.

Dă rezultate acest tip de terapie în rândul pacienţilor dumneavoastră?

Jocul reprezintă activitatea principală a copilului şi este esenţial pentru o dezvoltare sănătoasă şi armonioasă a acestuia. Importanţa jocului în dezvoltarea copilului nu este dată doar de rolul lui în învăţare, ci şi de procesul prin care copiii pot utiliza jocul pentru a-şi exprima sentimentele, pentru a crea noi relaţii sau pentru a le îmbunătăţi. Dramaterapia presupune utilizarea teatrului, a improvizaţiei, a jocului de rol, a muzicii şi mişcării, a poveştilor, măştilor şi ritualurilor, a marionetelor şi jocurilor inspirate din teatru (jocuri dramatice), ca factor terapeutic, în ajutorul persoanelor care au o stare de disconfort fizic şi/ sau psihic (emoţional). Dramaterapia reprezintă utilizarea teatrului în situaţii speciale. Este o modalitate adecvată lucrului cu copiii, cu adolescenţii, cu adulţii şi persoanele vârstnice, atât individual, cât şi în grup. De asemenea, este utilizată cu succes în cadrul organizaţiilor, pentru consolidarea echipei, îmbunătăţirea comunicării între membrii echipei, pentru găsirea unor modalităţi creative de rezolvare a unor situaţii nou apărute, de gestionare a situaţiilor conflictuale etc. Dezvoltarea emoţională sănătoasă a copilului este legată de evoluţia relaţiilor care apar în procesul jocului, în toată evoluţia sa, de stabilire a legăturilor cu ceilalţi şi de apartenenţa la grup. Ca adulţi, fiecare avem acel copil interior, care e important să fie lăsat „să se exprime“. Jocul face parte din viaţa noastră. Şi adulţii se joacă şi e esenţial să menţinem viu acest spirit, pentru că, astfel, ne dezvoltăm creativitatea, capacitatea de adaptare, de a găsi soluţii pentru situaţiile cu care ne confruntăm zilnic. Jocul este cea mai elaborată formă de cercetare şi e important ca noi, adulţii, să fim deschişi la tot ceea ce vine spre noi, la realitatea pe care uneori nu o observăm. Pentru terapia prin joc şi teatru este obligatoriu ca psihoterapeutul să fie specializat în aceste forme de psihoterapie, deoarece jocul şi teatrul, ca instrumente terapeutice, presupun anumite principii şi sunt un proces.

Ce anume tratează terapia prin joc şi teatru?

Cercetările arată că terapia prin joc are numeroase beneficii şi contribuie la îmbunătăţirea comportamentului şi a sferei emoţionale, în special în rândul copiilor cu tulburări din această arie. Tehnici ale terapiei prin joc sunt utilizate cu succes şi în psihoterapia adulţilor. Ajungând dincolo de nivelul conştient şi utilizând bagajul imaginativ şi creativ de care persoana dispune, jocul poate reda abilităţile pierdute/ blocate, contribuie la dezvoltarea experienţelor emoţionale şi îmbunătăţeşte rezilienţa – capacitatea de a face faţă şi de a se adapta la schimbările ce apar în diferite momente ale vieţii. Copiii îşi pot exprima sentimentele fără a folosi cuvintele. De asemenea, jocul ajută la dezvoltarea comunicării şi limbajului, rezolvarea de probleme, asimilarea cunoştinţelor, îmbogăţirea imaginaţiei, a creativităţii, integrarea în grup, sentimentul de apartenenţă la acesta etc. Sunt situaţii în care copilul a pierdut etape de dezvoltare (din cauza unei boli) sau prezintă dificultăţi de învăţare ori a experimentat trauma, iar terapia prin joc poate completa şi reconstrui aceste „goluri“ prin intermediul tehnicilor ludice. Datorită terapiei prin joc, un copil se poate regăsi pe sine, ajunge să îşi cunoască punctele forte, dar şi pe cele slabe, este ajutat să îşi construiască stima de sine, respectul de sine şi, astfel, să aibă încredere în el. Într-un spaţiu sigur şi într-un timp care-i aparţine, în prezenţa terapeutului, el are posibilitatea să preia controlul şi să ia decizii, să dezvolte strategii pentru a face faţă dificultăţilor cu care se confruntă în viaţă şi să aibă o perspectivă pozitivă asupra viitorului. Siguranţa fizică, emoţională şi confidenţialitatea sunt deosebit de importante pentru copiii şi familiile care beneficiază de terapie prin joc.

Această formă de psihoterapie este recomandată atunci când copilul:

– nu-şi atinge potenţialul maxim din punct de vedere academic (şcolar) sau social;

– are dificultăţi de învăţare; – se află în situaţia de a fi exmatriculat/ exclus din şcoală;

– este hiperactiv, instabil, se concentrează greu în activităţi; – a trecut printr-o traumă (abuz – fizic/ emoţional/ sexual, separarea sau divorţul părinţilor, accident etc);

– este diagnosticat cu ADHD, tulburare din spectrul autist, sindrom Asperger etc; – se află în proces de adopţie sau de îngrijire în cadru instituţionalizat;

– suferă de anxietate, stres, fobii, ticuri nervoase;

– a suferit o pierdere majoră sau se află în doliu; – este retras sau de multe ori nefericit, trist, apatic;

– are anumite disfuncţionalităţi, deficienţe sau suferă de o boală cronică; – are dificultăţi în a-şi face prieteni;

– are izbucniri frecvente de furie violentă pe care nu o poate controla;

– nu îşi ascultă părinţii, este negativist, răspunde obraznic;

– nu are încredere în sine, nu are iniţiativă, este timid; – are certuri frecvente cu părinţii, colegii, fraţii sau surorile;

– este bătăuş cu alţii sau este agresat (intimidare – fenomenul „bullying“);

– adoptă un comportament nepotrivit;

– are coşmaruri şi tulburări de somn;

– nu se joacă etc.

Dramaterapia (terapia prin teatru) este utilizată de cele mai multe ori pentru a ajuta copiii, adolescenţii sau adulţii să:

– îşi rezolve problemele; – să obţină catharsisul, să-şi exteriorizeze gândurile, trăirile şi emoţiile; – devină conştienţi de valoarea lor şi de Sinele lor (să descopere adevăruri despre sine, sa scoată la suprafaţă aspecte ascunse ale Sinelui); – înţeleagă sensul, semnificaţia şi rezonanţa unor simboluri personale; – exploreze şi să depăşească unele pattern-uri de relaţionare şi comunicare nesănătoase; – acceseze şi să valorifice resursele interioare;

– comunice eficient, clar, fără ambiguităţi etc. Mai mult decât să se centreze pe aspectele negative, dramaterapia se centrează pe resursele persoanei, într-un cadru adecvat, care oferă siguranţă şi încredere în terapeut.

Are succes în Bucureşti acest mod ludic de a ne vindeca de anumite tulburări emoţionale?

Vorbim de forme de psihoterapie care sunt larg utilizate, la scara internaţională, cu succes, cu rezultate reflectate în studii şi cercetări. În ultimul timp, lumea are o deschidere mai mare spre modalităţile terapeutice care implică exprimarea prin intermediul artei (expresiei creative). Aceste forme de terapie sunt terapii expresiv-creative şi intră în sfera terapiei prin artă. Sunt considerate cele mai potrivite modalităţi de lucru pentru fiinţa umană, mai ales pentru că stimulează natura creativă a omului. Ceea ce mintea nu a reuşit să rezolve, vor rezolva mâinile, corpul… uneori nu este nevoie de prea multe cuvinte. Chiar şi în interiorul companiilor se pot organiza grupuri de dezvoltare personală prin tehnici expresiv-creative care ajută la gestionarea stresului, a sănătăţii mintale la locul de muncă (depresie, anxietate, lipsa de concentrare etc).

Care sunt consecinţele când un adult/ copil nu îşi exteriorizează emoţiile negative?

Sfera emoţională este deosebit de complexă şi are un rol esenţial în viaţa noastră. A nega sentimentele mai puţin plăcute sau chiar negative nu rezolvă starea pe care o avem, ci, dimpotrivă, o accentuează. Atunci când încerci să le ascunzi, să nu le accepţi şi să nu le exteriorizezi, ele nu vor dispărea. Este foarte important ca exprimarea să se facă în forme adecvate, sănătoase. De exemplu: furia din interior, pe care refuzăm să o exteriorizăm, s-o scoatem în afara noastră, poate să ia forme diferite şi poate fi îndreptată chiar împotriva sinelui. De multe ori, ea ajunge să fie orientată asupra celorlalţi, manifestându-se prin acte de agresiune verbală, emoţională sau fizică.

Apelaţi în timpul terapiei şi la actori profesionişti?

Terapia prin teatru nu necesită implicarea actorilor profesionişti. Dramaterapia este o formă de psihoterapie şi presupune un proces terapeutic, nu e vorba de specializare/ perfecţionare în teatru.

Când organizaţi următoarele cursuri de terapie prin teatru şi joc?

Cum pot afla părinţii de ele? Grupurile de terapie prin joc şi teatru sunt organizate periodic, cu un număr de maximum 10-12 participanţi. Persoanele interesate pot afla informaţii suplimentare scriindu-ne pe adresa de email sau sunând la numărul de telefon din datele de contact (n.r. caseta de la finalul interviului). Există o listă de aşteptare şi, ulterior, persoanele înscrise sunt contactate. Grupurile se organizează atât pentru copii, cât şi pentru adulţi. În afara grupurilor de terapie sau de dezvoltare personală, cei interesaţi pot beneficia de şedinţe individuale de psihoterapie prin tehnici expresiv-creative (terapie prin joc, dramaterapie-art terapie).

  • Laura-Simona Ciocoiu Psiholog supervizor specializat în Psihoterapie Centrată pe Persoană, Terapie prin Joc, Dramaterapie, Logopedie
  • Telefon: 0723366515
  • Centrul de Psihoterapie şi Dezvoltare Personală – Laura Ciocoiu
  • Bd. Unirii nr. 76, Bucureşti
  • www.consiliere-psihoterapie.ro
  • Notă: Consultaţiile şi şedinţele se desfăşoară numai pe bază de programări!

Comments

comments