Vitaminele și mineralele în dieta bebeluşului

Vitaminele și mineralele reprezintă cheia în alcătuirea și realcătuirea corpului și creierului copilului dumneavoastră și asigură buna funcționare a organismului. Beneficiile unui consum adecvat de vitamine și minerale încă din primele luni de viață, ba chiar încă din timpul vieții intrauterine, sunt enorme. De asemenea, aportul de vitamine și minerale pe care îl primește nou-născutul pe toată perioada alăptării, prin laptele matern, este foarte important.

Vitamina C

Cei mai mulți copii din țările dezvoltate sunt hrăniţi cu lapte matern sau formulă pentru sugari, ambele tipuri furnizând cantități adecvate de vitamina C.
Vitamina C are o toxicitate scăzută și se consideră că nu produce efecte adverse grave cand este consumată în exces. Cele mai frecvente reacţii adverse sunt diareea, greața, crampele abdominale și alte tulburări gastrointestinale. De asemenea, aportul ridicat de vitamina C poate duce la absorbţia în exces a fierului.
Surse de vitamina C: Fructele şi legumele sunt cele mai bune surse de vitamina C. Citricele, roșiile (inclusiv sucul de roșii), ardeiul roșu și verde, kiwi, broccoli, căpșunile, cătina, varza de Bruxelles, pătrunjelul, coacăzele negre și cantalupul sunt surse veritabile de vitamina C. Conținutul de vitamina C din alimente poate fi redus printr-o depozitare prelungită și prin fierbere deoarece acidul ascorbic este solubil în apă și este distrus de căldură. Din fericire, multe dintre cele mai bune surse de vitamina C, cum ar fi fructele și legumele, sunt de obicei consumate crude. Prin 4-5 porţii variate de fructe şi legume pe zi, copiii pot beneficia de suficientă vitamina C din necesarul zilnic.

Fierul

Majoritatea copiilor alăptaţi nu au nevoie de apă, vitamine sau fier, în plus față de laptele matern, cel puţin în primele 6 luni. Laptele matern furnizează toate fluidele şi nutrienţii necesari unui copil pentru a fi sănătos. După vârsta de 6 luni ar trebui introduse în alimentaţia celui mic alimente bogate în fier.
Introducerea treptată a alimentelor îmbogățite cu fier ar trebui să completeze laptele matern de la 7 la 12 luni. Sugarii înțărcați înainte de vârsta de 12 luni ar trebui să primească formula de lapte praf care este fortificată cu fier cel puţin până la vârsta de 1 an. Formulele de lapte praf ar trebui să conţină de la 4 până la 12 miligrame de fier pe litru pentru a asigura un minim de fier necesar sugarului.

În cazul în care există un deficit de fier, simptomele sunt următoarele: nu ia suficient în greutate, lipsa poftei de mâncare, piele palidă, nivel scăzut de activitate, dar iritabilitate ridicată (capricios și agitat).
Surse de fier: plantele cu frunze verzi: spanacul (aproximativ 0.8 mg/cană), frunzele de păpădie (aproximativ 1.7 mg/cană), pătrunjelul (aproximativ 3.7 mg/cană), germenii și vlăstarii, în special cei de lucernă și floarea-soarelui, semințele de susan integral (conțin aproximativ 1.3 mg de fier într-o lingură de semințe), broccoli, mazăre – ideal, preparate la abur pentru a reține cât mai mult din cantitatea de fier, fasole roșie, linte, sfeclă, fructe uscate – smochine, caise, stafide, prune, curmale, gălbenuș de ou, pește (ton, somon, sardine), stridii, ficat de pui, de vită, carne de pui, vită, curcan, pește.

Calciul

În timpul copilăriei şi adolescenţei, corpul foloseşte calciul mineral pentru a construi oase puternice – un proces care devine aproape complet undeva în jurul vârstei adolescenţei. Calciul din oase începe să scadă odată cu înaintarea în vârstă. De aceea, este foarte importantă alimentaţia şi aportul de calciu în primii ani de viaţă.
Bebeluşii și copiii care nu primesc suficient calciu şi vitamina D (care ajută la absorbţia calciului) prezintă un risc crescut pentru rahitism. Rahitismul este o boală osoasă, care provoacă emolierea şi arcuirea severă a picioarelor, o creștere slab dezvoltată și, uneori, dureri musculare și slăbiciune.
Calciul, de asemenea, joacă un rol important în buna funcţionare a mușchilor și nervilor şi în eliberarea de hormoni şi enzime. Prin urmare, dacă nivelul de calciu din sânge este scăzut, organismul ia calciul din oase pentru a ajuta la îndeplinirea acestor funcţii. Astfel, apar carenţele de calciu la nivelul oaselor.
Când copiii primesc suficient calciu și au activitate fizică în timpul copilăriei și în anii adolescenței, vor începe viaţa de adult cu cele mai puternice oase.
Surse de calciu: semințe de susan, migdale, broccoli, varză de bruxelles, boabe de soia, portocale, varză, smochine, cuperci, lapte, ouă, brânză.

Acidul folic (vitamina B9)

Este esenţial în buna funcționare a creierului și a nervilor, dar ajută și la formarea celulelor roşii ale sângelui. Deficitul de acid folic se manifestă prin: anemie, eczeme, buze crăpate, apetit scăzut.
Vitamina B9 este solubilă în apă, aşa că este rară o supradoză a acesteia din surse naturale.
Surse de acid folic: sparanghel, broccoli, citrice, avocado, semințe de floarea-soarelui, fasole, linte.

Comments

comments