Importanța fructelor şi a legumelor în alimentația copiilor

Fructele și legumele sunt bogate în vitamine, minerale și fibre. Copiii ar trebui să fie încurajați de mici să le mănânce, într-o varietate cât mai mare, pentru că există un curcubeu întreg de culori din care pot alege și care le oferă, în afară de antioxidanți, vitamine și minerale, și alte beneficii:
• asigură creșterea și dezvoltarea sănătoasă a copilului;
• îi protejează de boli, viroze sezoniere, consolidează sistemul imunitar și îi ajută să lupte împotriva afecțiunilor. Există dovezi care arată că substanțele nutritive din fructe și legume pot preveni bolile cronice, cum ar fi bolile cardiovasculare;
• conținutul ridicat de fibre încurajează buna funcționare a sistemului digestiv și poate preveni constipația.

Ce se întâmplă dacă copilul va mânca numai fructe și va refuza legumele?

Este important să știți că preferințele alimentare ale unui copil pot determina obiceiurile sale alimentare pe viitor. Fructele și legumele de diferite culori conțin cantități diferite de vitamine, minerale și antioxidanți. Însă consumul exclusiv de fructe duce la privarea de unele substanțe nutritive mai prezente în legume. Astfel, este important să beneficieze de o paletă largă de substanțe nutritive esențiale prin consumul atât de fructe, cât și de legume. De exemplu, în comparație cu fructele, cele mai multe legume sunt surse mai bune de calciu, fier și acid folic. În plus, unele fructe sunt mai bogate în calorii decât cele mai multe dintre legume. Pentru un copil supraponderal, consumul de fructe îi favorizează creșterea în greutate dacă acestea sunt mâncate în exces, în defavoarea legumelor.

Fructele – dulcele necesar

Consumul zilnic de fructe proaspete, de sezon, vine la pachet cu nenumărate beneficii. Printre acestea, ar trebui menționate: întărirea sistemului imunitar, prevenția bolilor cardiovasculare, stimularea digestiei şi scăderea riscului de boli renale şi afecţiuni osoase. Fructele sunt resurse importante de minerale şi antioxidanţi, cu rol în hrănirea şi protecţia celulelor şi, implicit, a întregului organism. Porția zilnică recomandată este, în medie, de două fructe pe zi.

Când ar trebui introduse fructele în alimentația copiilor?

În situația în care diversificarea începe cu legume, la 6 luni, fructele se introduc în alimentația bebelușului începând cu luna a 7-a, la masa de dimineață. Se urmează regula celor 2-3 zile, pauza între alimente, astfel încât se introduce un fruct nou o dată la două, trei zile, pentru a urmări eventuale reacții alergice. Dacă din diverse alte motive, diversificarea începe înainte de vârsta de 6 luni, fructele se introduc la aproximativ o lună distanță după legume.

Legumele şi nelipsitele lor beneficii

Legumele sunt parte importantă a unei alimentații sănătoase și reprezintă o sursă de mai multe substanțe nutritive, inclusiv potasiu, fibre, acid folic și vitaminele A, E si C. Broccoli, spanacul, roșiile și usturoiul oferă beneficii suplimentare, ceea ce le face să devină superalimente. Potasiul ajută la menținerea tensiunii arteriale sănătoase, fibrele dietetice din legume, la reducerea nivelului de colesterol din sânge. Acidul folic contribuie la formarea celulelor roșii din sânge. Iar nutrienții din legume sunt vitali pentru a menține corpul sănătos.

Când ar trebui introduse legumele în alimentația copiilor?

Academia Americană de Pediatrie a publicat următoarele recomandări despre ordinea introducerii alimentelor solide: „Deși mulți pediatri vor recomanda să se introducă întâi legumele și apoi fructele, nu există nicio dovadă că un copil dezvoltă o aversiune pentru legume în cazul în care fructele vor fi introduse primele. Copiii se nasc cu o preferință pentru gustul dulce, iar ordinea introducerii produselor alimentare nu schimbă acest lucru.“

Ordinea introducerii produselor alimentare într-adevăr nu contează. Unii pediatri acordă prioritate legumelor pentru a nu se dezvolta o preferință pentru gustul dulce și pentru a evita riscul de a refuza ulterior legumele. Alții spun că fructele ar trebui introduse primele, astfel încât copilul se va bucura de primele sale alimente și nu va respinge solidele. Dacă alegeți legumele ca primă masă introdusă, este bine ca acestea să fie cât mai moi, lichide și mai apropiate ca textură de cea a laptelui (pentru aceasta puteți folosi lapte sau supa în care ele au fiert), urmând ca, pe parcurs, să le modificați treptat consistența. Mâncarea trebuie pasată bine întrucât bebelușul nu o poate mesteca. Folosiți pentru asta un robot de bucătărie, de mare folos pentru a obține rapid un piure omogen. Cu ajutorul lui, puteți stabili și consistența piureului, o îngroșați gradat pe măsură ce bebelușul crește.

Important! Alegeți tot timpul fructe si legume proaspete în locul celor congelate sau celor conservate! Spălați-le bine înainte de a le găti!

Comments

comments