Regimul alimentar al abhazilor

Alături de locuitorii de pe valea Vilcabamba (America de Sud), hunzași (Cașmir), populația din insula Okinawa, mormoni (Utah, SUA) și cretani (Grecia), abhazii fac parte din rândul celor mai longevivi oameni din lume.

Aceste populații sunt subiectul cărții „Secretul longevității în 7 locuri ale lumii“, scrisă de Muriel Levet și publicată la noi de Editura Lider în 2009. Din păcate, în urma conflictelor sângeroase din zonă, cauzate de dorința acestora de a-și afirma autonomia, locuitorii au fost profund afectați. Cu toate astea, vârsta înaintată până la care au trăit a rămas un subiect de interes pentru cercetători. Dr. Alexander Leaf de la Universitatea Harvard și S. Benet, antropolog polonez, sunt printre primii care au scris despre ei.

principii de bază ale regimului alimentar abhaz

Capitolul „Deprinderile sănătoase ale abhazilor“ din volumul citat cuprinde cinci îndemnuri esențiale pentru un regim alimentar sănătos. De la un program de masă constant, până la conținutul concret al meselor, iată care sunt principiile puse în practică de abhazi:

  • Mâncați de trei ori pe zi!
  • Consumați alimente proaspete!
  • Consumați regulat leguminoase uscate, asociate cu cereale integrale!
  • Folosiți sare grunjoasă în loc de sare fină!
  • Puneți mirodenii în mâncare!

Ce conțin micul dejun, prânzul și cina

Micul dejun este compus din cereale integrale, o mână de fructe uscate, unul sau mai multe fructe sau legume proaspete ori un pahar de suc de fructe, o băutură caldă (ceai sau ciocolată). Masa de prânz și masa de seară includ cereale integrale (pâine, paste, orez), leguminoase uscate (linte, năut, fasole uscată) sau un ou/ carne/ pește, legume proaspete (garnitură), puțin ulei (pentru asezonat/ gătit), unul sau mai multe fructe, unul sau două pahare de vin roșu ori apă. Cina nu trebuie să fie la fel de copioasă ca prânzul, considerat masa esențială la abhazi. Seara, organismul nu mai are nevoie de energie ca în timpul zilei.

Varza, un aliment miraculos

Unul dintre alimentele consumate constant de abhazi este varza. În familia cruciferelor, din care face parte și varza, mai intră: broccoli, conopida, gulia, varza roșie, lăptuca, napul, ridichea. În afară de faptul că previn cancerul, aceste legume sunt bogate în săruri minerale, oligoelemente, antioxidanți, glucozinolați. Pentru evitarea problemelor de digestie, nu se combină cu alimente care au același efect asupra digestiei și se mestecă bine.

Comments

comments