Rutina și programul de masă în viața bebeluşului

Fiecare bebeluş este diferit și se adaptează diferit la modificările ce apar în viaţa sa. Însă acest lucru ține foarte mult și de felul în care intervin părinții în organizarea unui program de somn și masă.
Stabilirea unui program nu înseamnă însă că trebuie să-l hrănești pe cel mic după ceas sau să încerci să programezi o oră de culcare obișnuită, în primele luni majoritatea bebeluşilor sunt încă imaturi din punct de vedere psihic pentru a urma un orar de somn. Hrăniți-l la cerere și lăsați-l să doarmă când dorește, dar începeți să impuneți mici obiceiuri zilnice.
Nu există nici o îndoială că rutina de masă și de somn impune o ordine în viața celui mic. Se dovedește că acestea ajută, de asemenea, la îmbunătățirea dezvoltării psihice a copilului.
Rutina (programul) are un rol important atunci când copilul devine mai curios. Majoritatea copiilor care mănâncă bine mesele de solide pot fi obișnuiți cu un program ferm.

De ce este important ca fiecare copil să aibă o rutină de masă și somn?

Mulți părinți consideră faptul că un program regulat de masă și somn le poate face viața mult mai ușoară: știu exact când ar trebui să fie masa gata, când își pot scoate liniştiţi copilul la plimbare, când își pot programa ceva de făcut pentru ei știind că cel mic va dormi. Ca părinte, veți avea la rândul vostru un program relaxat, fără prea multe surprize. Și bebelușul va ști la ce să se aștepte – de exemplu, că primește micul dejun după somnul de dimineață, apoi este timpul de joacă sau plimbare.
Fiecare familie are propriul său orar, în funcție de ora la care se trezesc și de ceea ce au planificat pentru ziua respectivă. Veți învăța să „citiți” cerințele bebelușului pentru a dezvolta o rutină de masă, de somn și de joc care să răspundă nevoilor voastre și ale întregii familii. Este, de asemenea, foarte important, în măsura în care se poate, să mâncați împreună cu copilul la masă același tip de mâncare adaptat gustului vostru. Momentul mesei îi ajută pe cei mici să creeze o legătură caldă cu părinții și din acest motiv este foarte important; mai mult, locul în care bebelușul ia masa cât și starea pozitivă a mamei sau a persoanei care îl hrănește au un rol esențial. Se dezvoltă astfel atitudini sănatoase, toţi factorii care influențează momentul hrănirii bebeluşului fiind importanți în viitoarea relație a celui mic cu mâncarea. Vorbiţi cu copiii în timpul mesei, povestiţi-le ce mănâncă, cum aţi preparat, treziţi-le interesul pentru mâncare mâncând împreună. Nu neglijaţi mesele solide şi încercaţi să le oferiţi în fiecare zi hrană proaspătă, preparată sănătos şi corespunzător vârstei.

Când ar trebui să încercați să adoptaţi un program?

Cea mai bună perioadă pentru a începe să instalaţi o rutină în viața voastră și a copilului este în jurul vârstei de 6 luni, când începeți să introduceţi hrana solidă.
Pe măsură ce creați un program de masă pentru copil nu uitaţi că, după vârsta de 8 luni, majoritatea copiilor au nevoie de:
– mâncăruri solide de două până la trei ori pe zi, plus lapte matern sau formulă sau gustări după 10-12 luni;
– aproximativ 12-14 ore de somn pe zi astfel: 10-11 ore pe timpul nopții și 3-4 ore în timpul zilei, în etape;
– program de ieşit afară zilnic, exceptând zilele cu temperaturi foarte joase sau vânt puternic sau acele zile în care este bolnăvior;
– program de joacă, de dezvoltat noi abilităţi, de petrecut timp de calitate cu toţi membrii familiei sale.

Cum ar trebui să arate programul unui copil?

Putem exemplifica un program al unui copil de 8 luni, alăptat, însă nu uitați că nu toți copiii au același program. Important este să le instalăm unul și să îi ajutăm să aibă o rutină zilnică, atât de importantă în dezvoltarea lor:
– 7.30 trezirea/ supt
– 8.30-9.00 – micul dejun
– după mic dejun, program de joacă
– 10.30 – 30-45 minute plimbare
– 11.30 – supt și o repriză de somn
– 13.00 – trezit, supt și program de joacă
– 14.00 -14.30 – masa de prânz
– 15.00 – 45- 60 minute plimbare
– 16.30 – supt și o repriză de somn
– 18.00 – trezit, program de joacă
– 19.00 – masa de seară
– 21.30-22.00 – supt și somn

Comments

comments